(4) Ambivalentie Vlissingen had gedurende het grootste deel van haar bestaan als stad een bijzondere relatie met oorlogssituaties. Dat begon al op het eind van de dertiende eeuw, toen graaf Floris V het idee kreeg om een ha ven aan te leggen in Nieuw-Vlissingen, een karwei dat door zijn opvolger werd vol tooid en dat commerciële, maar ook mili taire doelen diende. De motieven van la tere weldoeners als Philips van Bourgondië, Willem van Oranje, Maurits van Oranje en Stadhouderkoning Willem III verschilden hiervan niet zo heel veel. Oorlog als motor voor stadsontwikkeling: het heeft Vlissingen geen windeieren gelegd. Na 1575 kwam daar ook nog eens de legalisering van de kaapvaart bij, weliswaar alleen in perioden van oorlog, maar die waren in de zestiende en zeventiende eeuw ruim aanwezig. Niet voor niets was Vlissingen in 1648 een van de grootste tegenstanders van de vrede van Münster die een einde maakte aan de oor log tussen de Nederlanden en Spanje, maar ook aan de lucratieve kaapvaart. Gelukkig voor de Vlissingers brak kort daarna de eer ste van een reeks oorlogen met Engeland uit en kon de oude handel weer worden op gepakt. Tegelijkertijd leed de stad als geen andere zwaar onder het oorlogsgeweld. Het heeft de stad getekend, maar niet getemd. Steeds weer slaagden de Vlissingers erin om de puinhopen op te ruimen en een nieu we stad uit de grond te stampen, het laatst in de jaren veertig en vijftig van de twin tigste eeuw toen Vlissingen als de zwaarst verwoeste gemeente van Nederland kon uitgroeien tot de grootste stad van Zeeland, met verreweg de meeste bedrijvigheid. De militaire functie van Vlissingen had nog een ander nadeel: het bevorderde de eenzijdig heid van de economie. De winsten van de kaapvaart zorgden ervoor dat er weinig Vlissingers gingen investeren in andere vormen van handel en bedrijvigheid. Als er geen kaapvaart mogelijk was in tijden van vrede zakte de economie van de stad in. De komst van de marinewerf in 1815 verschafte aan het grootste deel van de be roepsbevolking werk, maar toen de werf in 1865 werd weggehaald door de toenmalige regering, werd Vlissingen een spookstad. De afhankelijkheid van de N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde van de bouw van marineschepen werd in de laatste jaren van de twintigste eeuw bijna de ondergang van het bedrijf toen nieuwe opdrachten uitble ven en er blijkbaar niet was geïnvesteerd in het werven van klanten buiten de marine. (5) Achterland Het heeft Vlissingen eigenlijk in alle zeven eeuwen van haar bestaan als stad ontbro ken aan een goede verbinding met het ach- GROOTE KAPPEN DER VOORMALIGE MARINEWERF SCHEEPSBOUW TE VLISSINGEN. De twee grote kappen van de in 1867 gesloten marinewerf in Vlissingen omstreeks 1870. (Beeldcollectie Gemeentearchief Vlissingen) 22 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 26