lesgeven wordt hij door zijn leerlingen op
handen gedragen.
brekende ideeën vinden weinig navolging
in Nederland.
Experimentele scheepsontwerpen
Vanaf 1973, de jaren na de eerste oliecrisis,
is Frans Naerebout overtuigd dat de zeil
vaart een belangrijke rol in de commerciële
scheepvaart gaat vervullen. Hij promoot
moderne technieken van windvoortstu-
wing en maakt illustraties van futuristisch
ogende zeilschepen. Jaloeziezeilen, aëro
dynamisch gevormde draaibare masten,
propellers, zonnecollectoren, rotoren, pa-
rapluzeilen, opvallend gestroomlijnde
scheepsrompen; het zijn voorbeelden van
Naerebouts innovatieve ideeën. Vanaf 1975
staat het 'zeilschip van de toekomst' jaren
lang op de agenda van internationale sym
posia en congressen. Naerebout probeert
Nederlandse overheidsinstanties, onder-
zoeks- en wetenschappelijke instellingen
te overtuigen met zijn artist-impressions bij
een symposium op de TCI Delft. Zijn baan-
Elders wordt wel geëxperimenteerd, bij
voorbeeld in Duitsland door W. Prölls met
zijn 'Dyna'-schip. Japan bouwt in 1980 de
Shin Aitoku Maru, een tanker met hulpzeil-
vermogen. Nog zeventien schepen worden
volgens dit principe gebouwd. Jacques
Cousteau vaart in 1985 van Frankrijk naar
New York met de Alcyone, een zeilschip
voortgestuwd door twee Flettner roto
ren; cilinders die het schip door luchtdruk
voortdrijven. Tot zijn dood in 1988 houdt
Frans Naerebout zich bezig met het 'zeil
schip van de toekomst'.
De Stichting 100 jaar schilder Frans Naere
bout, het Gemeentearchief Vlissingen, het
muZEEum, Hein Naerebout en particulie
ren hebben bijgedragen aan de expositie
Schilder aan de Schelde, Frans Naerebout
(1915-1988). De expositie is te zien van
2 juli 2015 tot 1 november 2015.
Werk van Frans Naerebout, te zien op de tentoonstelling in het muZEEum.
32
Den Spiegel