lesgeven wordt hij door zijn leerlingen op handen gedragen. brekende ideeën vinden weinig navolging in Nederland. Experimentele scheepsontwerpen Vanaf 1973, de jaren na de eerste oliecrisis, is Frans Naerebout overtuigd dat de zeil vaart een belangrijke rol in de commerciële scheepvaart gaat vervullen. Hij promoot moderne technieken van windvoortstu- wing en maakt illustraties van futuristisch ogende zeilschepen. Jaloeziezeilen, aëro dynamisch gevormde draaibare masten, propellers, zonnecollectoren, rotoren, pa- rapluzeilen, opvallend gestroomlijnde scheepsrompen; het zijn voorbeelden van Naerebouts innovatieve ideeën. Vanaf 1975 staat het 'zeilschip van de toekomst' jaren lang op de agenda van internationale sym posia en congressen. Naerebout probeert Nederlandse overheidsinstanties, onder- zoeks- en wetenschappelijke instellingen te overtuigen met zijn artist-impressions bij een symposium op de TCI Delft. Zijn baan- Elders wordt wel geëxperimenteerd, bij voorbeeld in Duitsland door W. Prölls met zijn 'Dyna'-schip. Japan bouwt in 1980 de Shin Aitoku Maru, een tanker met hulpzeil- vermogen. Nog zeventien schepen worden volgens dit principe gebouwd. Jacques Cousteau vaart in 1985 van Frankrijk naar New York met de Alcyone, een zeilschip voortgestuwd door twee Flettner roto ren; cilinders die het schip door luchtdruk voortdrijven. Tot zijn dood in 1988 houdt Frans Naerebout zich bezig met het 'zeil schip van de toekomst'. De Stichting 100 jaar schilder Frans Naere bout, het Gemeentearchief Vlissingen, het muZEEum, Hein Naerebout en particulie ren hebben bijgedragen aan de expositie Schilder aan de Schelde, Frans Naerebout (1915-1988). De expositie is te zien van 2 juli 2015 tot 1 november 2015. Werk van Frans Naerebout, te zien op de tentoonstelling in het muZEEum. 32 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 36