hier en daar wat te moderniseren, hoewel we op voorhand al kunnen vaststellen dat het laatste waarschijnlijk slechts op detail nodig zal zijn. We eren daarmee een man die zijn naam heeft gegeven aan een lange laan die onderlangs de boulevards en het Nollebos loopt, een monumentale villa met zeezicht en een uitrustbank tegenover de Watertoren, maar wiens ideeën eerst door de Duitsers en de Engelsen en vervolgens door de Vlissingers zelf ten gronde zijn ge richt, respectievelijk genegeerd. We zouden Van Woelderen zijn toespraak opnieuw kun nen laten houden. Met PowerPoint presen tatie dit keer. Als afsluiting van deze reeks van 16 artike len en meer dan 160 pagina's over de ge schiedenis van Vlissingen, leek het mij ge past om de allerlaatste pagina te gebruiken voor de toekomst van onze stad. In 2009 mocht ik in de PZC een artikel schrijven over mijn visie op deze toekomst. Ik kende toen de toespraak van Van Woelderen nog niet. Omdat ik maar één krantenpagina tot mijn beschikking had beperkte ik mij tot tien punten. Daarvan leidde ik ook de ti tel af: 1 O-puntenplan maakt Vlissingen ge zond'. Kern van het artikel was de slechte bereikbaarheid van de stad voor winkelend publiek, toeristen en reizigers. Ik koos in mijn inleiding voor een medische invals hoek en stelde dat Vlissingen aan een hart kwaal leed. Een beginnende hartkwaal, dat Mobiliteit verhogen wel, maar ingrijpen was noodzakelijk. Geen door de beleidsmakers bedachte reparatie plannetjes, maar structurele veranderingen. Vlissingen moest gedotterd worden. Het bloed moest weer gaan stromen. Mijn uit gangspunt was mobiliteit, de centrale vra gen: "Hoe krijgen we de mensen terug in de stad? Hoe zorgen we voor drukte, voor ge krioel, voor levendigheid?" Mijn tien punten waren niet afdoend, maar waren volgens mij wel een eerste stap in de goede richting. Over de financiering maakte ik me geen zorgen. Voor de meeste actiepunten zouden investeerders gevonden kunnen worden. Vlissingen had en heeft immers iets dat de meeste andere steden niet hebben: locatie, locatie en nog eens locatie. Toen ik, tijdens het bronnenonderzoek voor mijn boek over Vlissingen en deze reeks in Den Spiegelde toespraak van Van Woelderen onder ogen kreeg, was ik blij verrast. Mijn tien punten kwamen in aantal niet in de buurt van de 30 punten van de voormalige burgemees ter, voor wat betreft de geest was er weinig verschil: ook bij Van Woelderen ging het in de eerste plaats om mobiliteit en infra structuur. En dat geldt wat mij betreft nog steeds. In het kader staan alle punten uit mijn artikel uit 2009 gerubriceerd en opge somd. Het hele verhaal, waarin alle punten worden toegelicht, kunt u vinden op inter net: http://vlissingen700.blogspot.n1/p/10- puntenplan.html. Morgen beginnen? 1. Verhuis het station naar het Scheldekwartier 2. Breng de veerpont naar de loodsenhaven 3. Maak de binnenstad ruim toegankelijk voor auto's (onder andere de Walstraat) Voorzieningen 4. Breng de Hogeschool Zeeland, de HZ, naar het Scheldekwartier 5. Behoud een volwaardig ziekenhuis voor de stad 6. Leg een jachthaven aan bij het Scheldekwartier Boulevard 7. Maak de boulevard autovrij 8. Maak een doorlopend zandstrand van de Nollepier naar de Gevangentoren 9. Leg een wandelpier aan 10. Zorg voor meer kleine winkeltjes op de boulevard 10-puntenplan Vlissingen (Bron: Druenen, P.G. van, '10-puntenplan maakt Vlissingen gezond' in: PZC, donderdag 14 mei 2009). NB: de punten zijn enigszins aangepast aan de actualiteit. 8 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 10