hier en daar wat te moderniseren, hoewel
we op voorhand al kunnen vaststellen dat
het laatste waarschijnlijk slechts op detail
nodig zal zijn. We eren daarmee een man
die zijn naam heeft gegeven aan een lange
laan die onderlangs de boulevards en het
Nollebos loopt, een monumentale villa met
zeezicht en een uitrustbank tegenover de
Watertoren, maar wiens ideeën eerst door
de Duitsers en de Engelsen en vervolgens
door de Vlissingers zelf ten gronde zijn ge
richt, respectievelijk genegeerd. We zouden
Van Woelderen zijn toespraak opnieuw kun
nen laten houden. Met PowerPoint presen
tatie dit keer.
Als afsluiting van deze reeks van 16 artike
len en meer dan 160 pagina's over de ge
schiedenis van Vlissingen, leek het mij ge
past om de allerlaatste pagina te gebruiken
voor de toekomst van onze stad. In 2009
mocht ik in de PZC een artikel schrijven
over mijn visie op deze toekomst. Ik kende
toen de toespraak van Van Woelderen nog
niet. Omdat ik maar één krantenpagina tot
mijn beschikking had beperkte ik mij tot
tien punten. Daarvan leidde ik ook de ti
tel af: 1 O-puntenplan maakt Vlissingen ge
zond'. Kern van het artikel was de slechte
bereikbaarheid van de stad voor winkelend
publiek, toeristen en reizigers. Ik koos in
mijn inleiding voor een medische invals
hoek en stelde dat Vlissingen aan een hart
kwaal leed. Een beginnende hartkwaal, dat
Mobiliteit verhogen
wel, maar ingrijpen was noodzakelijk. Geen
door de beleidsmakers bedachte reparatie
plannetjes, maar structurele veranderingen.
Vlissingen moest gedotterd worden. Het
bloed moest weer gaan stromen. Mijn uit
gangspunt was mobiliteit, de centrale vra
gen: "Hoe krijgen we de mensen terug in de
stad? Hoe zorgen we voor drukte, voor ge
krioel, voor levendigheid?" Mijn tien punten
waren niet afdoend, maar waren volgens
mij wel een eerste stap in de goede richting.
Over de financiering maakte ik me geen
zorgen. Voor de meeste actiepunten zouden
investeerders gevonden kunnen worden.
Vlissingen had en heeft immers iets dat de
meeste andere steden niet hebben: locatie,
locatie en nog eens locatie. Toen ik, tijdens
het bronnenonderzoek voor mijn boek over
Vlissingen en deze reeks in Den Spiegelde
toespraak van Van Woelderen onder ogen
kreeg, was ik blij verrast. Mijn tien punten
kwamen in aantal niet in de buurt van de
30 punten van de voormalige burgemees
ter, voor wat betreft de geest was er weinig
verschil: ook bij Van Woelderen ging het
in de eerste plaats om mobiliteit en infra
structuur. En dat geldt wat mij betreft nog
steeds. In het kader staan alle punten uit
mijn artikel uit 2009 gerubriceerd en opge
somd. Het hele verhaal, waarin alle punten
worden toegelicht, kunt u vinden op inter
net: http://vlissingen700.blogspot.n1/p/10-
puntenplan.html.
Morgen beginnen?
1.
Verhuis het station naar het Scheldekwartier
2.
Breng de veerpont naar de loodsenhaven
3.
Maak de binnenstad ruim toegankelijk voor auto's (onder andere de Walstraat)
Voorzieningen
4.
Breng de Hogeschool Zeeland, de HZ, naar het Scheldekwartier
5.
Behoud een volwaardig ziekenhuis voor de stad
6.
Leg een jachthaven aan bij het Scheldekwartier
Boulevard
7.
Maak de boulevard autovrij
8. Maak een doorlopend zandstrand van de Nollepier naar de Gevangentoren
9.
Leg een wandelpier aan
10.
Zorg voor meer kleine winkeltjes op de boulevard
10-puntenplan Vlissingen (Bron: Druenen, P.G. van, '10-puntenplan maakt Vlissingen gezond' in:
PZC, donderdag 14 mei 2009). NB: de punten zijn enigszins aangepast aan de actualiteit.
8
Den Spiegel