Een bijzondere opdracht: Reparatie van de Kommuna Jules Braat Bewoners van de boulevard zagen op 29 mei 1950 een merkwaardig transport passeren. Getrokken door de sleepboten Apollo en llya Muromets arriveerde op de rede van Vlissingen de Kommuna, een Russisch duikbootbergings- vaartuig. Het vaartuig viel op door zijn bijzondere constructie te weten een catamaran met daarop een grote stalen hefinstallatie. De volgende dag werd vastgemaakt in de Buitenhaven waarna de Apollo naar Antwerpen vertrok. Op 1 juni werd de Kommuna verhaald naar het terrein van de Koninklijke Maatschappij De Schelde om daar groot onderhoud te ondergaan. Op die dag ging ook de door de KMS afgesloten verzekering in. Waarom aan Russische kant gekozen werd voor de KMS is onbekend, spionage op een strategisch gelegen marinebasis (Vlissingen dus) is niet uit te sluiten maar niet te bewijzen. Wel is bekend dat de Russen er bij de Nederlandse autoriteiten voortdurend op aandrongen het werk bij de KMS uit te voeren. Overzetten personeel Nadat de Kommuna op de werf was afge meerd, vertrok de Iliya Muromets naar War- nemunde. Voor vertrek werd nog een groot aantal bemanningsleden op de Kommuna overgezet. Die had al 55 runners aan boord, de equipage steeg toen tot ongeveer 125 man. Toen aan de kapitein werd gevraagd hoe lang deze uitgebreide bemanning aan boord zou blijven kon hij geen bevredigend antwoord geven, vermoedelijk moest ge wacht worden op een Russisch schip dat Vlissingen zou passeren. Een ingenieur van De Schelde had sterk de indruk dat het om marinepersoneel ging. Om te voorkomen dat iemand van boord ging en onbevoegden het schip betraden werd een marechaussee bij de valreep ge plaatst. De oplossing kwam snel: in juni nam het van Antwerpen komende Russische schip Sebastopol vrijwel de hele bemanning van de Kommuna aan boord. Achteraf bleek dat veel bemanningsleden in het bezit wa ren van een paspoort en 250.-. Met dat geld had men in Vlissingen inkopen voor persoonlijk gebruik willen doen. Groot was de teleurstelling toen dat wegens het ont breken van een visum niet kon doorgaan. Bergingsvaartuig Kommuna Toen de Kommuna in Vlissingen arriveerde was zij al aardig op leeftijd. In november 1912 was in Petersburg de kiel gelegd, de tewaterlating volgde een jaar later, waarna zij onder de naam Volkhov aan de Baltische vloot werd toegevoegd. Het schip had een waterverplaatsing van 3.140 ton, was 96 meter lang, ruim 18 meter breed en had een diepgang van 4.63 meter. Het beschikte over twee hoofdmotoren van ieder 600 PK en een hefcapaciteit van vier keer 200 ton. Het verhaal gaat dat bij de bouw één klink nagel van goud werd aangebracht, ook zou tsaar Nicolaas II een vleugelpiano hebben geschonken, die aan boord werd gebouwd en later niet meer door de deur kon. Zelfs een kapel met iconen ontbrak niet. Na de Russische revolutie werd zij her doopt in Kommuna. Tijdens de Tweede Wereldoorlog lag zij in Leningrad en nam deel aan verschillende reddingen waar voor de bemanning werd onderscheiden. In 1967 vertrok zij naar de Zwarte Zee en kreeg Sebastopol op de Krim als basis. 10 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 12