verder te onderhandelen. Die stuurde een telegram, wilde praten over een 250 tons kraan en vroeg om een gespecificeerde of ferte. Na toezending van die specificatie begon getouwtrek tussen Moskou/Handels vertegenwoordiging en de KMS over ma chines, prijs en levertijd. Al met al duurde het tot 13 april 1950 voor een definitief contract werd gesloten tussen Vsesojuznos Objenninenie Machinoimport, Moscow en de KMS. Het bestond uit zeventien artike len onder andere over de prijs, oplevering, betaaltermijnen, boetebepalingen, toezicht, verzekeringen en arbitrage. Het schip zou twaalf maanden na aankomst in Vlissingen worden opgeleverd. Hupkes tekende voor de KMS, twee Russen voor de V.O. Machinoimport. Het karwei werd aangenomen voor 3.700.000,- meer dan het eerder genoemde bedrag, oorzaak was de devaluatie van de gulden in september 1949. Aan het contract was een bijlage toege voegd met een omschrijving van de uit te voeren werkzaamheden. Voor De Schelde was het een lucratief con tract, de overeengekomen prijs was hoger dan gebruikelijk voor een werk van deze omvang. Clit te voeren werkzaamheden Die waren omvangrijk: onder andere een groot deel van de huidplaten en bodem vernieuwen, hutten en verblijven opnieuw inrichten, vernieuwen van ankerkettingen, hijsgerei en ventilatiepompen, plaatsen van twee Dieselmotoren en hulpmotoren, plaat sen van een stoomketel voor verwarming, schilderwerk. In de loop van de tijd wer den daar nog allerlei werkzaamheden aan toegevoegd waarvoor extra moest worden betaald. Toen het werk eenmaal klaar was, leverde De Schelde een min of meer nieuw schip op. De eerste problemen Na ondertekening van het contract werd aan Machinoimport een rekening van 3.700.000,- gestuurd met daarin de be taaltermijnen bijvoorbeeld 10% te betalen na aankomst op de werf en verdere termij nen na gereedkomen van bepaalde werk zaamheden. De Nederlandse Bank verleende aan han delsonderneming Albert de Bary en Co te Amsterdam vergunning om voor de repa ratie garanties af te geven. De inkt van het contract was nog niet droog of er waren al problemen. De Russen maakten bezwaar tegen het uitsluiten van oorlogsrisico tijdens de proefvaart zoals opgenomen in artikel 10. De KMS deelde mee dat het contract uitvoerig was bespro ken en niet kon worden gewijzigd, wel wilde men voor rekening van de Russen zo'n ver zekering afsluiten. Of dat is gebeurd kan niet worden vastgesteld. Op 10 juli meldde de KMS aan Moskou dat de werkzaamheden waren gestart hoewel de toezichthouders nog niet waren aange komen, dit om geen tijd te verliezen. Voor extra kosten achtte de KMS zich niet aan sprakelijk. Ongerustheid De komst van de Kommuna naar Vlissin gen veroorzaakte onrust. Op 1 juni 1950 was in Den Haag een vergadering van de Procureur Generaal met ambtenaren van de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD), Marine en Buitenlandse Zaken. Ook com missaris Van der Mark uit Vlissingen was aanwezig. Het zat het gezelschap niet lekker dat De Schelde een opdracht had aangenomen zonder overleg met de BVD en de Marine maar alleen met Economische Zaken. Het bedrijf had puur commercieel gehandeld maar verzuimd een vergunning te vragen. Eerst als die verleend was konden onder handelingen met de Russen starten. De KMS ging onderzeebootjagers bouwen met daarin turbines volgens Amerikaanse tekeningen, tot elke prijs moest voorko men worden dat de Russen daarvan ken nis zouden nemen. Bewegingsbeperking en schaduwen van personen zouden nodig zijn evenals een streng visabeleid en controle van post- en telefoonverkeer. 12 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 14