had als lid van de Handelsvertegenwoordi
ging een bijzondere status.
Van Sergueev is bekend dat hij werd on
dergebracht in hotel Monopole aan de
Nieuwendijk. Als "spion" kon hij daar geen
waarnemingen doen over het scheepvaart
verkeer op de Westerschelde. De surveyors
kregen een visum dat maandelijks werd
verlengd en zij mochten Vlissingen niet
zonder toestemming verlaten.
Besprekingen
Tijdens besprekingen met de surveyors
trad de heer P. Szachnowski als tolk op.
Hij werkte als tekenaar op De Schelde, had
een Poolse achtergrond en sprak een aar
dig mondje Russisch. Hij vertelde: er werd
aan boord of op het kantoor van Niemeijer
vergaderd. De besprekingen verliepen puur
zakelijk, er werden geen grapjes gemaakt.
De omgang met de toezichthouders was
stroef, het waren echte marineofficieren,
ook was de Stalinistische terreur goed
merkbaar. Szachnowski is van het tolken-
werk niet rijk geworden, hij kreeg er een
bescheiden vergoeding voor die na het af
leggen van een tolkexamen werd verruimd.
Hij deed dit werk met gemengde gevoelens
en zag het als een noodzakelijk kwaad.
Ontevredenheid
Op 20 september 1950 kreeg directeur Arie
Smit een brief van de Handelsvertegen
woordiging met een klacht over de uitvoe
ring van het werk. Geconstateerd was dat
in augustus en september gemiddeld acht
man op de Kommuna werkten, in drie en
een halve maand was nog maar 2 a 3% van
het werk klaar. Bovendien was het schip
op 31 augustus uitgedokt om voor gerui
me tijd plaats te maken voor de Colombie
waardoor het werk bijna helemaal was stil
gelegd. De KMS had na drie en een halve
maand de inspectie nog niet afgerond en
geen definitieve specificatie van de kosten
aan de surveyors geleverd.
Wanneer het schip niet op tijd werd op
geleverd was late levering van motoren
geen excuus, die motoren hadden trou
wens niets te maken met het werk aan
de huid, bovendien had de KMS daarvoor
maar een verzekering moeten afsluiten. De
Handelsvertegenwoordiging drong aan op
maatregelen!
Waar zijn we aan begonnen moeten Nie
meijer en zijn team hebben gedacht!
Om de plooien glad te strijken ging Arie
Smit direct naar Amsterdam waar hij een
goed gesprek voerde met de heer Handal-
gian. Die kwam op zijn beurt naar Vlis
singen om samen met directeur Smit en de
commissaris van politie de positie van de
toezichthouders te bespreken. Afgesproken
werd dat die aan boord van de Kommuna
geen last zouden hebben van securitymaat-
regelen.
De vertraagde aflevering van de motoren
zou de opleveringsdatum niet beïnvloe
den. Het aantal werklieden zou regelmatig
worden opgevoerd, de in het contract afge
sproken datum van oplevering bleef over
eind.
Opnieuw trammelant
Op 27 december klommen de Russen weer
in de pen. Zij waren verbaasd over het ver
schuiven van de opleverdatum van 31 mei
naar 31 juli 1951. Weer kwamen ze aan
dragen met de eerste drie maanden waarin
nauwelijks op de Kommuna was gewerkt.
Ook voerden zij aan dat extra werk vrijwel
steeds door de KMS was voorgesteld maar
niet door de surveyors.
Die hadden zelfs contractueel vastge
legd werk laten vervallen en door de KMS
voorgesteld extra werk gereduceerd tot
30.000,-, 1% van de aanneemsom. Zij
zagen dan ook geen reden om de opleve
ringsdatum te verschuiven.
Na nog enkele opmerkingen over het plaat
sen van (hulp-)generatoren werd aange
drongen op een stipte en kwalitatief goede
uitvoering van het werk.
Meerwerk
In de archiefstukken bevindt zich een do
cument met een opsomming van extra
werkzaamheden zoals de behuizing van de
Oktober 2015
15