had als lid van de Handelsvertegenwoordi ging een bijzondere status. Van Sergueev is bekend dat hij werd on dergebracht in hotel Monopole aan de Nieuwendijk. Als "spion" kon hij daar geen waarnemingen doen over het scheepvaart verkeer op de Westerschelde. De surveyors kregen een visum dat maandelijks werd verlengd en zij mochten Vlissingen niet zonder toestemming verlaten. Besprekingen Tijdens besprekingen met de surveyors trad de heer P. Szachnowski als tolk op. Hij werkte als tekenaar op De Schelde, had een Poolse achtergrond en sprak een aar dig mondje Russisch. Hij vertelde: er werd aan boord of op het kantoor van Niemeijer vergaderd. De besprekingen verliepen puur zakelijk, er werden geen grapjes gemaakt. De omgang met de toezichthouders was stroef, het waren echte marineofficieren, ook was de Stalinistische terreur goed merkbaar. Szachnowski is van het tolken- werk niet rijk geworden, hij kreeg er een bescheiden vergoeding voor die na het af leggen van een tolkexamen werd verruimd. Hij deed dit werk met gemengde gevoelens en zag het als een noodzakelijk kwaad. Ontevredenheid Op 20 september 1950 kreeg directeur Arie Smit een brief van de Handelsvertegen woordiging met een klacht over de uitvoe ring van het werk. Geconstateerd was dat in augustus en september gemiddeld acht man op de Kommuna werkten, in drie en een halve maand was nog maar 2 a 3% van het werk klaar. Bovendien was het schip op 31 augustus uitgedokt om voor gerui me tijd plaats te maken voor de Colombie waardoor het werk bijna helemaal was stil gelegd. De KMS had na drie en een halve maand de inspectie nog niet afgerond en geen definitieve specificatie van de kosten aan de surveyors geleverd. Wanneer het schip niet op tijd werd op geleverd was late levering van motoren geen excuus, die motoren hadden trou wens niets te maken met het werk aan de huid, bovendien had de KMS daarvoor maar een verzekering moeten afsluiten. De Handelsvertegenwoordiging drong aan op maatregelen! Waar zijn we aan begonnen moeten Nie meijer en zijn team hebben gedacht! Om de plooien glad te strijken ging Arie Smit direct naar Amsterdam waar hij een goed gesprek voerde met de heer Handal- gian. Die kwam op zijn beurt naar Vlis singen om samen met directeur Smit en de commissaris van politie de positie van de toezichthouders te bespreken. Afgesproken werd dat die aan boord van de Kommuna geen last zouden hebben van securitymaat- regelen. De vertraagde aflevering van de motoren zou de opleveringsdatum niet beïnvloe den. Het aantal werklieden zou regelmatig worden opgevoerd, de in het contract afge sproken datum van oplevering bleef over eind. Opnieuw trammelant Op 27 december klommen de Russen weer in de pen. Zij waren verbaasd over het ver schuiven van de opleverdatum van 31 mei naar 31 juli 1951. Weer kwamen ze aan dragen met de eerste drie maanden waarin nauwelijks op de Kommuna was gewerkt. Ook voerden zij aan dat extra werk vrijwel steeds door de KMS was voorgesteld maar niet door de surveyors. Die hadden zelfs contractueel vastge legd werk laten vervallen en door de KMS voorgesteld extra werk gereduceerd tot 30.000,-, 1% van de aanneemsom. Zij zagen dan ook geen reden om de opleve ringsdatum te verschuiven. Na nog enkele opmerkingen over het plaat sen van (hulp-)generatoren werd aange drongen op een stipte en kwalitatief goede uitvoering van het werk. Meerwerk In de archiefstukken bevindt zich een do cument met een opsomming van extra werkzaamheden zoals de behuizing van de Oktober 2015 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 17