Twee Russische sleepboten komen het gerepareerde Russische onderzeebootbergingsschip
Kommuna afhalen, 1951.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen; St. Behoud Scheldecollecties)
koelinstallatie op het bovendek, schoon
maken en zandstralen van enkele trap
pen, waterdicht maken van de motorsloep,
schoonmaken en testen van de 4 cl motor,
aanbrengen van navigatielichten en gedeel
telijk vernieuwen van het brugdek, alles bij
elkaar voor een bedrag van 17.190,-.
Niet duidelijk is wie dit stuk heeft opge
steld, de KMS of de Russen.
Verder is aangetroffen een door de sur-
veyors ondertekend document waarin op
dracht werd gegeven voor enig meerwerk:
controleren en reviseren van de radiozen
der, reviseren van de kombuis en aanvullen
van de inventaris, alles bij elkaar voor een
bedrag van 1.784,-.
Meer houvast hebben we aan een lijst
met schriftelijk overeengekomen extra
werk over de periode 19 oktober 1950 tot
en met 17 april 1951 tot een bedrag van
404.805.-, in dezelfde periode werd voor
een bedrag van 141.675,- geannuleerd.
De lijst is omvangrijk, het hoogste bedrag,
83.000,- was bestemd voor vernieuwen
van huidplaten onder en boven de waterlijn,
een andere fikse post betreft het vernieu
wen van 400 m houten dek voor 32.000,-.
Geannuleerd werden onder andere het leve
ren van hijskabels, repareren van de roeren
in plaats van vernieuwen en 25.000,- aan
klinknagels werd in mindering gebracht.
Het totale meerwerk bedroeg volgens deze
opgave 263.140,-.
De klus toch geklaard
Ondanks de nodige strubbelingen ging
het werk gewoon door en naderde in juni
1951 de oplevering. Op 16 maart 1951 had
Lloyds al verklaard dat de beide hoofdmo
toren conform hun bepalingen waren ge
plaatst en dat de zesde en zevende termijn
betaald konden worden.
Op 16 juni was het schip gereed voor het
testen van de hulpmotoren/werktuigen.
Daarvoor waren vijf dagen uitgetrokken,
maar er werd rekening gehouden met een
uitloop van enkele dagen. Deze testen
16
Den Spiegel