Twee Russische sleepboten komen het gerepareerde Russische onderzeebootbergingsschip Kommuna afhalen, 1951. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen; St. Behoud Scheldecollecties) koelinstallatie op het bovendek, schoon maken en zandstralen van enkele trap pen, waterdicht maken van de motorsloep, schoonmaken en testen van de 4 cl motor, aanbrengen van navigatielichten en gedeel telijk vernieuwen van het brugdek, alles bij elkaar voor een bedrag van 17.190,-. Niet duidelijk is wie dit stuk heeft opge steld, de KMS of de Russen. Verder is aangetroffen een door de sur- veyors ondertekend document waarin op dracht werd gegeven voor enig meerwerk: controleren en reviseren van de radiozen der, reviseren van de kombuis en aanvullen van de inventaris, alles bij elkaar voor een bedrag van 1.784,-. Meer houvast hebben we aan een lijst met schriftelijk overeengekomen extra werk over de periode 19 oktober 1950 tot en met 17 april 1951 tot een bedrag van 404.805.-, in dezelfde periode werd voor een bedrag van 141.675,- geannuleerd. De lijst is omvangrijk, het hoogste bedrag, 83.000,- was bestemd voor vernieuwen van huidplaten onder en boven de waterlijn, een andere fikse post betreft het vernieu wen van 400 m houten dek voor 32.000,-. Geannuleerd werden onder andere het leve ren van hijskabels, repareren van de roeren in plaats van vernieuwen en 25.000,- aan klinknagels werd in mindering gebracht. Het totale meerwerk bedroeg volgens deze opgave 263.140,-. De klus toch geklaard Ondanks de nodige strubbelingen ging het werk gewoon door en naderde in juni 1951 de oplevering. Op 16 maart 1951 had Lloyds al verklaard dat de beide hoofdmo toren conform hun bepalingen waren ge plaatst en dat de zesde en zevende termijn betaald konden worden. Op 16 juni was het schip gereed voor het testen van de hulpmotoren/werktuigen. Daarvoor waren vijf dagen uitgetrokken, maar er werd rekening gehouden met een uitloop van enkele dagen. Deze testen 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 18