Einde werktijd bij de Kon. Mij. de Schelde. Bussen staan klaar om arbeiders te vervoeren. Op de
achtergrond het Sint Joseph ziekenhuis (I.) en het hoofdkantoor van De Schelde.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen)
en het op volle kracht beproeven van de
hoofdmotoren was op 26 juni klaar.
De technische proefvaart was op 28 en
29 juni in aanwezigheid van de kapitein en
bemanning. Daarvoor was een programma
opgesteld dat onder andere bestond uit
het testen van de lieren, op de rede van
Vlissingen zo ver mogelijk laten zakken van
de hijsapparatuur, controleren draaicirkel,
snelheidsproef langs een gemeten mijl bij
Vlissingen en het beproeven van pompen.
Hoe de proefvaart is verlopen kan niet wor
den vastgesteld, aangenomen kan worden
dat zich geen problemen hebben voorge
daan.
Op 6 juli deelde de KMS aan de Handels
vertegenwoordiging mee dat het werk aan
de Kommuna was geëindigd en dat het
schip op 8 juli klaar was voor vertrek.
Op die dag verklaarden vijf toezichthou
ders schriftelijk dat alle werkzaamheden
en meerwerk volgens contract waren uit
gevoerd en dat de achtste termijn plus de
kosten voor meerwerk konden worden uit
betaald.
De Russen hadden weinig haast om te ver
trekken, de Kommuna lag nog een week op
de werf en vertrok op 15 juli naar Libau,
geassisteerd door de sleepboten Antej en
Apollo.
Verlies of winst
Was de reparatie echt winstgevend of had
men zich verrekend? Na het vertrek werd
een overzicht gemaakt van de kosten en
baten.
Clit een brei van cijfers kan worden ge
concludeerd dat de totale kosten uitkwa
men op 4.243.529,- en de opbrengs
ten op 4.038.06,- een verlies dus van
205.460,- Men had zich rijk gerekend,
dat viel natuurlijk tegen.
In de Directievergadering van 5 november
1951 werd de zaak besproken. Er moest
zo snel mogelijk een nacalculatie komen
en directeur Hupkes zou daarop toezien.
Oktober 2015
17