Einde werktijd bij de Kon. Mij. de Schelde. Bussen staan klaar om arbeiders te vervoeren. Op de achtergrond het Sint Joseph ziekenhuis (I.) en het hoofdkantoor van De Schelde. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) en het op volle kracht beproeven van de hoofdmotoren was op 26 juni klaar. De technische proefvaart was op 28 en 29 juni in aanwezigheid van de kapitein en bemanning. Daarvoor was een programma opgesteld dat onder andere bestond uit het testen van de lieren, op de rede van Vlissingen zo ver mogelijk laten zakken van de hijsapparatuur, controleren draaicirkel, snelheidsproef langs een gemeten mijl bij Vlissingen en het beproeven van pompen. Hoe de proefvaart is verlopen kan niet wor den vastgesteld, aangenomen kan worden dat zich geen problemen hebben voorge daan. Op 6 juli deelde de KMS aan de Handels vertegenwoordiging mee dat het werk aan de Kommuna was geëindigd en dat het schip op 8 juli klaar was voor vertrek. Op die dag verklaarden vijf toezichthou ders schriftelijk dat alle werkzaamheden en meerwerk volgens contract waren uit gevoerd en dat de achtste termijn plus de kosten voor meerwerk konden worden uit betaald. De Russen hadden weinig haast om te ver trekken, de Kommuna lag nog een week op de werf en vertrok op 15 juli naar Libau, geassisteerd door de sleepboten Antej en Apollo. Verlies of winst Was de reparatie echt winstgevend of had men zich verrekend? Na het vertrek werd een overzicht gemaakt van de kosten en baten. Clit een brei van cijfers kan worden ge concludeerd dat de totale kosten uitkwa men op 4.243.529,- en de opbrengs ten op 4.038.06,- een verlies dus van 205.460,- Men had zich rijk gerekend, dat viel natuurlijk tegen. In de Directievergadering van 5 november 1951 werd de zaak besproken. Er moest zo snel mogelijk een nacalculatie komen en directeur Hupkes zou daarop toezien. Oktober 2015 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 19