27. De aanleg van een groot sportpark 28. De aanleg van een nieuwe rijksweg van Nieuwland naar de Buitenhaven 29. Het starten van een snelbootverbinding Vlissingen-Antwerpen 30. Het realiseren van nieuwbouw op zeer grote schaal: Nieuwbouw en nog eens nieuwbouw..." (Van Woelderen verwachtte op termijn 30.000 inwoners) De 30 plannen in de volgorde zoals burgemeester Van Woelderen die in februari 1945 ontvouwde in zijn eerste nieuwjaarsrede na de Tweede Wereldoorlog (Bron: Gemeentearchief Vlissingen) Alle dertig plannen van Van Woelderen zijn opgesomd in de volgorde waarin hij ze behandelde. Het is opvallend dat het bou wen van huizen op de laatste plaats kwam. Waarschijnlijk had dat te maken met de op bouw van zijn toespraak die hij was begon nen met een overzicht van de verwoestin gen en de noodzaak om de stad snel weer bewoonbaar te maken. Wat ook opvalt is dat bijna de helft (veertien van de dertig) van de plannen te maken had met de aan leg van infrastructuur: wegen, spoorwe gen, stations, havens, kanalen, bruggen en scheepvaartverbindingen. En dat was een noviteit, zeker in deze mate. De grootste belemmering voor een groei van Vlissingen als havenstad en later als industriestad was immers sinds oudsher de slechte verbin ding met het achterland geweest. Na 1872 leek hierin verandering te komen toen de rechtstreekse spoorverbinding met Bergen op Zoom werd gerealiseerd. Die bestond echter lange tijd uit slechts een enkel spoor, daar waar Rotterdam al direct een dubbel spoor naar onder andere Duitsland had ge kregen. Over de wegverbindingen kan het zelfde worden gezegd. Toen Van Woelderen zijn toespraak hield was er nog geen meter snelweg aangelegd in Zeeland. De burgemeester pleitte onder andere voor de bouw van twee stations: eentje net bui ten de stad bij de Keersluis en het ande re midden in de stad. Het moet hem een doorn in het oog zijn geweest dat mensen die per spoor naar Vlissingen reisden, ki lometers buiten de stad aan hun lot wer den overgelaten en hun reis per bus of taxi moesten voortzetten en dan evengoed voor PUTTECROND ®mn; vuswcen nrr PlAN'w. 11TBREIDINC Plattegrond van Vlissingen met ingetekende bominslagen en neergestorte vliegtuigen in de periode 1942-1945. (Gemeentearchief Vlissingen, Historisch Topografische Atlas) 6 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 8