27. De aanleg van een groot sportpark
28. De aanleg van een nieuwe rijksweg van Nieuwland naar de Buitenhaven
29. Het starten van een snelbootverbinding Vlissingen-Antwerpen
30. Het realiseren van nieuwbouw op zeer grote schaal: Nieuwbouw en nog eens
nieuwbouw..." (Van Woelderen verwachtte op termijn 30.000 inwoners)
De 30 plannen in de volgorde zoals burgemeester Van Woelderen die in februari 1945 ontvouwde in
zijn eerste nieuwjaarsrede na de Tweede Wereldoorlog (Bron: Gemeentearchief Vlissingen)
Alle dertig plannen van Van Woelderen
zijn opgesomd in de volgorde waarin hij ze
behandelde. Het is opvallend dat het bou
wen van huizen op de laatste plaats kwam.
Waarschijnlijk had dat te maken met de op
bouw van zijn toespraak die hij was begon
nen met een overzicht van de verwoestin
gen en de noodzaak om de stad snel weer
bewoonbaar te maken. Wat ook opvalt is
dat bijna de helft (veertien van de dertig)
van de plannen te maken had met de aan
leg van infrastructuur: wegen, spoorwe
gen, stations, havens, kanalen, bruggen en
scheepvaartverbindingen. En dat was een
noviteit, zeker in deze mate. De grootste
belemmering voor een groei van Vlissingen
als havenstad en later als industriestad was
immers sinds oudsher de slechte verbin
ding met het achterland geweest. Na 1872
leek hierin verandering te komen toen de
rechtstreekse spoorverbinding met Bergen
op Zoom werd gerealiseerd. Die bestond
echter lange tijd uit slechts een enkel spoor,
daar waar Rotterdam al direct een dubbel
spoor naar onder andere Duitsland had ge
kregen. Over de wegverbindingen kan het
zelfde worden gezegd. Toen Van Woelderen
zijn toespraak hield was er nog geen meter
snelweg aangelegd in Zeeland.
De burgemeester pleitte onder andere voor
de bouw van twee stations: eentje net bui
ten de stad bij de Keersluis en het ande
re midden in de stad. Het moet hem een
doorn in het oog zijn geweest dat mensen
die per spoor naar Vlissingen reisden, ki
lometers buiten de stad aan hun lot wer
den overgelaten en hun reis per bus of taxi
moesten voortzetten en dan evengoed voor
PUTTECROND
®mn; vuswcen
nrr
PlAN'w. 11TBREIDINC
Plattegrond van Vlissingen met ingetekende bominslagen en neergestorte vliegtuigen in de periode
1942-1945.
(Gemeentearchief Vlissingen, Historisch Topografische Atlas)
6
Den Spiegel