Middelburg konden kiezen, op ongeveer
gelijke afstand van het Vlissingse station.
Daarnaast springen de wegenaanleg naar
de binnenstad en naar de boulevards, de
uitbreidingen van het vliegveld en het in
het leven roepen van een snelbootverbin-
ding Vlissingen-Antwerpen in het oog. Van
Woelderen was van mening dat een bin
nenstad alleen levendig kon worden wan
neer er veel mensen kwamen, van binnen
en van buiten Vlissingen. Hij zei dit op een
moment dat er in de stad alleen nog maar
wat puin was geruimd. De wederopbouw
moest nog beginnen.
Hoe anders is het nu. In 2015.
Van Woelderen anno 2015
Over het tijdstip waarop de wederopbouw
van Vlissingen werd afgerond kun je dis
cussiëren. Volgens sommigen was dat in de
jaren zestig, toen de laatste noodwoningen
konden worden verlaten en afgebroken.
Anderen vinden het einde van de jaren
tachtig een meer passende periode omdat
toen de herinrichting van de binnenstad
haar voltooiing beleefde. Althans voorlo
pig, want in dezelfde periode werd een
begin gemaakt met de ontwikkeling van
ideeën om het oude Scheldeterrein weer
bij de binnenstad te voegen. Wanneer we
deze redenering aanhouden zou je kunnen
zeggen dat Vlissingen vandaag de dag nog
steeds bezig is met het weder opbouwen
van de stad. Waar we het eindpunt echter
ook leggen en hoe mooi of lelijk we de na
oorlogse bouwprojecten in de stad ook vin
den, de stad heeft anno 2015 de littekens
van de Tweede Wereldoorlog nagenoeg
weggewerkt. Daarover zou Van Woelderen
tevreden geweest kunnen zijn. De oud
burgemeester zou zich echter omdraaien
in zijn graf wanneer hij zag hoe er met de
infrastructuur in en om de stad is omge
gaan en dat er met zijn visie helemaal niets
is gedaan. De binnenstad van Vlissingen is
de laatste vijftig jaar zo goed als onbereik
baar gemaakt door het afsluiten van stra
ten en toegangswegen voor gemotoriseerd
verkeer. Treinreizigers worden nog steeds
in het niemandsland van de buitenhaven
gedumpt, net als de bezoekers die van het
veer Vlissingen-Breskens gebruik maken.
De boulevards en de stranden zijn wat beter
bereikbaar, maar eenmaal daar aangeko
men is er niet zo heel veel te doen. Behalve
dan op de spaarzame zomerse dagen wan
neer mensen niet veel meer nodig hebben
dan het strand en de zee.
Het is een interessante exercitie om de ac
tiepunten van Van Woelderen uit 1945 los
te laten op het Vlissingen van nu en wellicht
De eerste nieuwe
woningen in het
Scheldekwartier met
op de achtergrond het
glazen pompgebouw van
het Dok van Perry
(Bron: eigen collectie
auteur)
Oktober 2015
7