Middelburg konden kiezen, op ongeveer gelijke afstand van het Vlissingse station. Daarnaast springen de wegenaanleg naar de binnenstad en naar de boulevards, de uitbreidingen van het vliegveld en het in het leven roepen van een snelbootverbin- ding Vlissingen-Antwerpen in het oog. Van Woelderen was van mening dat een bin nenstad alleen levendig kon worden wan neer er veel mensen kwamen, van binnen en van buiten Vlissingen. Hij zei dit op een moment dat er in de stad alleen nog maar wat puin was geruimd. De wederopbouw moest nog beginnen. Hoe anders is het nu. In 2015. Van Woelderen anno 2015 Over het tijdstip waarop de wederopbouw van Vlissingen werd afgerond kun je dis cussiëren. Volgens sommigen was dat in de jaren zestig, toen de laatste noodwoningen konden worden verlaten en afgebroken. Anderen vinden het einde van de jaren tachtig een meer passende periode omdat toen de herinrichting van de binnenstad haar voltooiing beleefde. Althans voorlo pig, want in dezelfde periode werd een begin gemaakt met de ontwikkeling van ideeën om het oude Scheldeterrein weer bij de binnenstad te voegen. Wanneer we deze redenering aanhouden zou je kunnen zeggen dat Vlissingen vandaag de dag nog steeds bezig is met het weder opbouwen van de stad. Waar we het eindpunt echter ook leggen en hoe mooi of lelijk we de na oorlogse bouwprojecten in de stad ook vin den, de stad heeft anno 2015 de littekens van de Tweede Wereldoorlog nagenoeg weggewerkt. Daarover zou Van Woelderen tevreden geweest kunnen zijn. De oud burgemeester zou zich echter omdraaien in zijn graf wanneer hij zag hoe er met de infrastructuur in en om de stad is omge gaan en dat er met zijn visie helemaal niets is gedaan. De binnenstad van Vlissingen is de laatste vijftig jaar zo goed als onbereik baar gemaakt door het afsluiten van stra ten en toegangswegen voor gemotoriseerd verkeer. Treinreizigers worden nog steeds in het niemandsland van de buitenhaven gedumpt, net als de bezoekers die van het veer Vlissingen-Breskens gebruik maken. De boulevards en de stranden zijn wat beter bereikbaar, maar eenmaal daar aangeko men is er niet zo heel veel te doen. Behalve dan op de spaarzame zomerse dagen wan neer mensen niet veel meer nodig hebben dan het strand en de zee. Het is een interessante exercitie om de ac tiepunten van Van Woelderen uit 1945 los te laten op het Vlissingen van nu en wellicht De eerste nieuwe woningen in het Scheldekwartier met op de achtergrond het glazen pompgebouw van het Dok van Perry (Bron: eigen collectie auteur) Oktober 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 9