Ingenieur Jacob Janszen jr. (1851-1918), de onbekende chef afdeling scheepsbouw van de Kon. Mij. De Schelde Ron van Maanen Er zijn twee namen die altijd genoemd worden met betrekking tot de oprichting van de Kon. Mij. De Schelde namelijk Arie Smit en Bruno Joannes Tideman. Er is echter een drietal personen die van het begin af de scheepswerf vorm gaf. Directeur Jos van Raalte en hoofdingenieur Hamilton Martin, de derde man is Jacob Janszen jr., bij slechts weinigen vandaag de dag bekend. Dat is toch vreemd voor iemand die 43 jaar als leidinggevende bij de De Schelde heeft gewerkt en zeker als men weet dat hij werkzaam was in wat tegenwoordig de core-business wordt genoemend: scheepsbouw. Waar Van Raalte zich bezighield met admi nistratieve organisatie in de meest brede zin des woords en Martin verantwoorde lijk was voor de machinefabriek en ketel makerij was Janszen het voor het bouwen van de schepen. Pas in 1933 bij een dis cussie in De Ingenieur kreeg Janszen de verdiende erkenning. Ene A.C. Metzelaar schreef dat niettegenstaande de grote ver diensten van Martin ook Janszen van groot belang was geweest. Naast zijn kennis van ijzeren scheepsbouw roemde Metzelaar zijn ontwerpkwaliteiten en het maken van mooie schepen met de juiste verhoudin gen. Ir. J. de Kuijser nuanceerde enigszins Metzelaars betoog door op te merken dat met name in de koopvaardijwereld meer mensen verstand hadden van het bouwen van ijzeren schepen, zij het dat deze allen niet op de werkvloer werkten maar in de di recties zaten, in tegenstelling tot Janszen. Wel beaamde hij volledig dat zijn vriend Janszen een aangeboren gevoel had voor de goede lijnen van een schip en meer dan ruimschoots zijn talent daarin had getoond. Jacob Janszen jr. (Foto: Alexander van Maanen) Werkervaring Op de Amsterdamse Industrieschool werd hij theoretisch geschoold, de praktijk ervaring deed hij bij de Amsterdamse Marinewerf op. Begonnen in de werkplaat sen was hij daarna werkzaam op de teken kamer. Hier maakte hij kennis met Tide- man. Na een periode bij de Koninklijke Marine trad hij in dienst bij de Maatschappij De Atlas te Amsterdam. Tussen 1870 en 1871 was hij daar verantwoordelijk voor de bouw van enkele schepen. De vol gende stap in zijn loopbaan was een zeer belangrijke. De Stoomvaart Maatschappij Nederl and zond hem naar de scheepswerf van Fairfield, Schotland waar ijzeren pas sagiersschepen voor deze maatschappij werden gebouwd. De Schotse scheepswer ven langs de Clyde behoorden op dat mo ment tot de meest toonaangevende in de wereld. Teruggekeerd in Nederland in de cember 1874 was Janszen een van de wei nige scheepsbouwkundigen in ons land die beschikbaar waren voor de arbeidsmarkt.1 Januari 2016 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 27