Tekeningen ketel (Archief Machinefabriek en Ketelmakerij toegang T506 nr. 517). ten en stond er veel te gebeuren, dus zijn aanwezigheid was gewenst mits de gezond heid het toestond. Overigens sprak Van Raalte op 16 mei Martin op een minder vriendelijke toon aan. Ook deze liet niets meer van zich horen na zijn bezoek aan Engeland waarvan hij inmiddels al een tijdje was teruggekeerd. Ook Martins aanwezigheid in Vlissingen was dringend gewenst en Van Raalte wens te duidelijkheid van Martin wiens gedrag hij afkeurde. Hij dreigde zelfs de commissaris sen over de gang van zaken in te lichten! Loopbaan Tijdens zijn werkzaam leven bij De Schelde was Janszen tot aan zijn dood verantwoor delijk voor elk schip dat de hellingen ver liet. Zijn laatste opdracht de Patricia kon hij niet afbouwen.Vermoedelijk is ook de tekening van de ponton die oorspronkelijk gebouwd was met bouwnummer 1 van zijn hand. Het zou te ver gaan om zijn gehele leven te beschrijven. Eén uitzondering wil ik maken omdat het de gelegenheid biedt nog eens aandacht te besteden aan het Open Cultuur Data project Tekeningen Machinefabriek en Ketelmakerij Kon. Mij. De Schelde 1876 1948 dat het Gemeentearchief Vlissingen in oktober 2014 lanceerde. Soms wordt ons een blik achter de scher men gegund. Janszen schreef op 8 no vember 1879 vanuit Bergen op Zoom dat hij met spoed het bestek stevenschepen zou opsturen want 's maandags moest dat worden ingeleverd. Welke stevenschepen dat waren, wordt niet gezegd alleen dat het dezelfde waren als eerder gebouwd bij De Schelde. Wel moest het toezicht op het ma teriaal strenger worden geregeld maar dat 'zal wel loslopen'. Er was ook kans op een eventuele order van twee van deze sche pen in 1880. Het liep blijkbaar bij de De Schelde niet geheel naar wens met nieuwe orders getuige de zin 'Ik heb er wel zin in met het oog op de slappe toekomst'. De eerdere stevenschepen waarop gedoeld werd, zijn vermoedelijk de bouwnummers 6 en 7, gebouwd in 1877 en de 11 en 12, gebouwd in 1878 voor de stad Arnhem. Op 9 november werd een offerte uitgebracht voor de levering van twee ijzeren brug- schepen voor de schipbruggen Arnhem en Westervoort, kosten 5.480,--. Janszen was in Bergen op Zoom op de stoomboot Argus aan het werk.2 Hij schreef Januari 2016 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 29