Tekeningen ketel
(Archief Machinefabriek en
Ketelmakerij
toegang T506 nr. 517).
ten en stond er veel te gebeuren, dus zijn
aanwezigheid was gewenst mits de gezond
heid het toestond.
Overigens sprak Van Raalte op 16 mei
Martin op een minder vriendelijke toon aan.
Ook deze liet niets meer van zich horen
na zijn bezoek aan Engeland waarvan hij
inmiddels al een tijdje was teruggekeerd.
Ook Martins aanwezigheid in Vlissingen
was dringend gewenst en Van Raalte wens
te duidelijkheid van Martin wiens gedrag hij
afkeurde. Hij dreigde zelfs de commissaris
sen over de gang van zaken in te lichten!
Loopbaan
Tijdens zijn werkzaam leven bij De Schelde
was Janszen tot aan zijn dood verantwoor
delijk voor elk schip dat de hellingen ver
liet. Zijn laatste opdracht de Patricia kon
hij niet afbouwen.Vermoedelijk is ook de
tekening van de ponton die oorspronkelijk
gebouwd was met bouwnummer 1 van zijn
hand.
Het zou te ver gaan om zijn gehele leven te
beschrijven. Eén uitzondering wil ik maken
omdat het de gelegenheid biedt nog eens
aandacht te besteden aan het Open Cultuur
Data project Tekeningen Machinefabriek en
Ketelmakerij Kon. Mij. De Schelde 1876
1948 dat het Gemeentearchief Vlissingen
in oktober 2014 lanceerde.
Soms wordt ons een blik achter de scher
men gegund. Janszen schreef op 8 no
vember 1879 vanuit Bergen op Zoom dat
hij met spoed het bestek stevenschepen
zou opsturen want 's maandags moest dat
worden ingeleverd. Welke stevenschepen
dat waren, wordt niet gezegd alleen dat het
dezelfde waren als eerder gebouwd bij De
Schelde. Wel moest het toezicht op het ma
teriaal strenger worden geregeld maar dat
'zal wel loslopen'. Er was ook kans op een
eventuele order van twee van deze sche
pen in 1880. Het liep blijkbaar bij de De
Schelde niet geheel naar wens met nieuwe
orders getuige de zin 'Ik heb er wel zin in
met het oog op de slappe toekomst'. De
eerdere stevenschepen waarop gedoeld
werd, zijn vermoedelijk de bouwnummers
6 en 7, gebouwd in 1877 en de 11 en 12,
gebouwd in 1878 voor de stad Arnhem. Op
9 november werd een offerte uitgebracht
voor de levering van twee ijzeren brug-
schepen voor de schipbruggen Arnhem en
Westervoort, kosten 5.480,--.
Janszen was in Bergen op Zoom op de
stoomboot Argus aan het werk.2 Hij schreef
Januari 2016
27