gerept van kantoorpersoneel en niets over de arbeiders. Directeur Jos van Raalte die vanaf het begin met hem had samenge werkt, hield een afscheidsspeech waarin hij de grote verdiensten van de overledene aanhaalde en dat mede aan hem het suc ces van de werf te danken was. Jhr. Mr. A.A. van Doorn van Koudekerke, burge meester van Vlissingen, wees op de be langrijke rol van Janszen als lid van de commissie van toezicht op het middelbaar onderwijs. Zijn zoon C. Janszen tenslotte bedankte namens de familie voor de laatste eer aan zijn vader bewezen.4 Zijn schoonzoon Van Waveren omschreef hem in 1918 als een opgewekte en prakti sche man, gemakkelijk in de omgang en in staat binnen en buiten zijn werk veel vrien den te maken. Over de auteur: RON VAN MAANEN (1958), archivist Gemeentearchief Vlissingen Noten 1De Fairfield Shipbuilding and Engineering Company, Govan, Schotland gelegen aan de Clyde werd groot gemaakt door Sir William Pearce 1st Baronet (1883 1888) en diens zoon William George Pearce. Beiden zouden lid worden van de raad van commissarissen Kon. Mij. de Schelde. In 1912-1914 wilde Kon. Mij. de Schelde zelfs samenwerken met Fairfield (inmid dels onderdeel van The Conventry Syndicate) voor de bouw van ministens een dreadnought voor de Koninklijke Marine. Van Raalte had overigens ook contacten in het Schotse Glasgow, de Nederlandse vice-consul Jacques van Raalte was familie van hem. 2. Vermoedelijk het visserijpatrouillevaartuig Argus ge bouwd voor politietoezicht op de Schelde en Zeeuwse stromen. Gebouwd bij De Schelde (bouwnummer 14) met de machine nr. 20 en de ketel nr. 25. 3. Zij huwde in mei 1899 met Lobertus Jan Kits van Waveren, op dat moment ingenieur 2e klasse bij de Koninklijke Marine. Van Waveren werd op 15 april 1896 vanaf de Rijkswerf te Amsterdam geplaatst in Vlissingen om per 1 mei ingenieur J. 't Hooft te vervangen als toezichthouder op de schepen gebouwd door De Schelde voor rekening van de Koninklijke Marine en Koloniën. Eerder dat jaar was hij geplaatst aan boord van het door De Schelde gebouwde pantserschip Hr. Ms. Evertsen. Per 1 januari 1905 kreeg hij eervol ontslag als in genieur 1ste klas (sinds 1901). Hij had inmiddels al een nieuwe baan, namelijk scheepsbouwkundig ingenieur bij De Schelde! Vanaf 1917 tot aan 1929 was hij zelfs hoofdingenieur en belast met de leiding van de afdeling scheepsbouw. Op 7 mei 1934 over leed hij te Hilversum. 4. De Vlissingse Courant gedateerd 21 maart 1908 ver meldt dat haar vroegere inwoner Cor. J. Janszen was afgestudeerd aan de Hogere Scheepsbouwschool te Bremen als scheepsbouwkundig ingenieur. Hij werd vanaf 1 april belast met het toezicht op de bouw van het nieuwe vrachtschip voor de Rotterdamsche Lloyd gebouwd op de scheepswerf van Hamilton Co., Glasgow in Schotland. Op 20 juli 1920 overleed Cornelis Hendrik (28 februari 1883 in Vlissingen) in de leeftijd van 37 jaar ten gevolge van een ongeval. Als beroep werd ingenieur opgegeven. Bronnen - Directiearchief Kon. Mij. De Schelde 1875-1970 (Gemeentearchief Vlissingen T214) inventarisnum mers 24, 38 en 199-198. - Archief Machinefabriek en Ketelmakerij 1876-1938 Kon. Mij De Schelde (Gemeentearchief Vlissingen T506) inv.nr. 517. - Webblog Gemeentearchief Vlissingen met onder meer een blog over Martin, zie op http://gemeente- archiefvlissingen.blogspot.nl/ - De Ingenieur edities 12 oktober 1918 (een vrij so bere necrologie geschreven door zijn schoonzoon) en 18 augustus 1933. - Een Zeeuwse dreadnought 1912-1914, in: Den Spiegel nr. 1, januari 2014, p. 14 e.v Januari 2016 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 31