gerept van kantoorpersoneel en niets over
de arbeiders. Directeur Jos van Raalte die
vanaf het begin met hem had samenge
werkt, hield een afscheidsspeech waarin
hij de grote verdiensten van de overledene
aanhaalde en dat mede aan hem het suc
ces van de werf te danken was. Jhr. Mr.
A.A. van Doorn van Koudekerke, burge
meester van Vlissingen, wees op de be
langrijke rol van Janszen als lid van de
commissie van toezicht op het middelbaar
onderwijs. Zijn zoon C. Janszen tenslotte
bedankte namens de familie voor de laatste
eer aan zijn vader bewezen.4
Zijn schoonzoon Van Waveren omschreef
hem in 1918 als een opgewekte en prakti
sche man, gemakkelijk in de omgang en in
staat binnen en buiten zijn werk veel vrien
den te maken.
Over de auteur:
RON VAN MAANEN (1958), archivist
Gemeentearchief Vlissingen
Noten
1De Fairfield Shipbuilding and Engineering Company,
Govan, Schotland gelegen aan de Clyde werd groot
gemaakt door Sir William Pearce 1st Baronet (1883
1888) en diens zoon William George Pearce. Beiden
zouden lid worden van de raad van commissarissen
Kon. Mij. de Schelde. In 1912-1914 wilde Kon. Mij.
de Schelde zelfs samenwerken met Fairfield (inmid
dels onderdeel van The Conventry Syndicate) voor
de bouw van ministens een dreadnought voor de
Koninklijke Marine. Van Raalte had overigens ook
contacten in het Schotse Glasgow, de Nederlandse
vice-consul Jacques van Raalte was familie van
hem.
2. Vermoedelijk het visserijpatrouillevaartuig Argus ge
bouwd voor politietoezicht op de Schelde en Zeeuwse
stromen. Gebouwd bij De Schelde (bouwnummer 14)
met de machine nr. 20 en de ketel nr. 25.
3. Zij huwde in mei 1899 met Lobertus Jan Kits van
Waveren, op dat moment ingenieur 2e klasse
bij de Koninklijke Marine. Van Waveren werd op
15 april 1896 vanaf de Rijkswerf te Amsterdam
geplaatst in Vlissingen om per 1 mei ingenieur
J. 't Hooft te vervangen als toezichthouder op de
schepen gebouwd door De Schelde voor rekening
van de Koninklijke Marine en Koloniën. Eerder dat
jaar was hij geplaatst aan boord van het door De
Schelde gebouwde pantserschip Hr. Ms. Evertsen.
Per 1 januari 1905 kreeg hij eervol ontslag als in
genieur 1ste klas (sinds 1901). Hij had inmiddels
al een nieuwe baan, namelijk scheepsbouwkundig
ingenieur bij De Schelde! Vanaf 1917 tot aan 1929
was hij zelfs hoofdingenieur en belast met de leiding
van de afdeling scheepsbouw. Op 7 mei 1934 over
leed hij te Hilversum.
4. De Vlissingse Courant gedateerd 21 maart 1908 ver
meldt dat haar vroegere inwoner Cor. J. Janszen was
afgestudeerd aan de Hogere Scheepsbouwschool te
Bremen als scheepsbouwkundig ingenieur. Hij werd
vanaf 1 april belast met het toezicht op de bouw
van het nieuwe vrachtschip voor de Rotterdamsche
Lloyd gebouwd op de scheepswerf van Hamilton
Co., Glasgow in Schotland. Op 20 juli 1920 overleed
Cornelis Hendrik (28 februari 1883 in Vlissingen) in
de leeftijd van 37 jaar ten gevolge van een ongeval.
Als beroep werd ingenieur opgegeven.
Bronnen
- Directiearchief Kon. Mij. De Schelde 1875-1970
(Gemeentearchief Vlissingen T214) inventarisnum
mers 24, 38 en 199-198.
- Archief Machinefabriek en Ketelmakerij 1876-1938
Kon. Mij De Schelde (Gemeentearchief Vlissingen
T506) inv.nr. 517.
- Webblog Gemeentearchief Vlissingen met onder
meer een blog over Martin, zie op http://gemeente-
archiefvlissingen.blogspot.nl/
- De Ingenieur edities 12 oktober 1918 (een vrij so
bere necrologie geschreven door zijn schoonzoon)
en 18 augustus 1933.
- Een Zeeuwse dreadnought 1912-1914, in: Den
Spiegel nr. 1, januari 2014, p. 14 e.v
Januari 2016
29