VHssingen Boulevard Evtrtsen met Slrandliotet Boulevard Evertsen, ca. 1916. (Prentbriefkaartencollectie Gemeentearchief Vlissingen) Reginald Bacon Reginald Bacon werd in 1863 geboren in West Sussex. In 1877 nam hij dienst bij de marine en werd opgeleid tot officier, in 1896 voerde hij het commando over een aantal torpedoboten. In 1900 werd hij be noemd tot inspecteur van de onderzee dienst met de opdracht de onderzeeboot bij de Royal Navy te introduceren. Hij be schikte over uitstekende technische ca paciteiten die niet onopgemerkt bleven, daartegenover stond zijn arrogantie, kort zichtigheid, matige leiderskwaliteiten en de neiging moeilijk fouten te erkennen. Bij de Admiraliteit stond hij echter in hoog aan zien. In zijn functie van inspecteur van de on derzeedienst ontwikkelde hij een moderne periscoop en een efficiënt werkend onder zeebootkompas. In 1906 werd hij com mandant van HMS Dreadnought waarmee hij de proefvaart naar West-Indië maakte, daarna werd hij benoemd tot directeur van de bewapening. In 1909 verliet hij de Royal Navy. Bij het uitbreken van de eerste wereldoor log kwam hij terug in actieve dienst en werd benoemd tot commandant van Dover Patrol. In die functie ontwikkelde hij plan nen voor het aanleggen van mijnversper- ringen tegen duikboten, de zogenaamde Belgian Coast Barrage. Die operatie was op 24 april 1916 en leidde tot het optre den van de Koninklijke Marine vanuit Vlis- singen en later diplomatiek overleg tussen Engeland en Nederland. Operatie Belgian Coast Barrage Bacon had het idee om de vaart naar en van Zeebrugge te verhinderen met een ver sperring van netten en mijnen. Na toestem ming van de Admiraliteit werd daartoe een grote scheepsmacht bijeengebracht: zes di visies nettenleggers, vier grote mijnenleg- gers, zes trawlers/mijnenleggers, de mo nitors Prince Eugene en General Wolfe en een divisie torpedojagers van de M-klasse uit Harwich en Duinkerken. Op 23 april om 16.00 uur vertrok deze ar mada uit de monding van de Thames en was de volgende morgen om 4.00 uur in de omgeving van de Thorntonbank. Om 7.30 uur was al over een afstand van 15 mijl een versperring met een dubbele rij mij nen gelegd. Op een van te voren bepaald 14 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 16