VHssingen
Boulevard Evtrtsen met Slrandliotet
Boulevard Evertsen, ca. 1916. (Prentbriefkaartencollectie Gemeentearchief Vlissingen)
Reginald Bacon
Reginald Bacon werd in 1863 geboren in
West Sussex. In 1877 nam hij dienst bij
de marine en werd opgeleid tot officier, in
1896 voerde hij het commando over een
aantal torpedoboten. In 1900 werd hij be
noemd tot inspecteur van de onderzee
dienst met de opdracht de onderzeeboot
bij de Royal Navy te introduceren. Hij be
schikte over uitstekende technische ca
paciteiten die niet onopgemerkt bleven,
daartegenover stond zijn arrogantie, kort
zichtigheid, matige leiderskwaliteiten en de
neiging moeilijk fouten te erkennen. Bij de
Admiraliteit stond hij echter in hoog aan
zien.
In zijn functie van inspecteur van de on
derzeedienst ontwikkelde hij een moderne
periscoop en een efficiënt werkend onder
zeebootkompas. In 1906 werd hij com
mandant van HMS Dreadnought waarmee
hij de proefvaart naar West-Indië maakte,
daarna werd hij benoemd tot directeur van
de bewapening. In 1909 verliet hij de Royal
Navy.
Bij het uitbreken van de eerste wereldoor
log kwam hij terug in actieve dienst en
werd benoemd tot commandant van Dover
Patrol. In die functie ontwikkelde hij plan
nen voor het aanleggen van mijnversper-
ringen tegen duikboten, de zogenaamde
Belgian Coast Barrage. Die operatie was
op 24 april 1916 en leidde tot het optre
den van de Koninklijke Marine vanuit Vlis-
singen en later diplomatiek overleg tussen
Engeland en Nederland.
Operatie Belgian Coast Barrage
Bacon had het idee om de vaart naar en
van Zeebrugge te verhinderen met een ver
sperring van netten en mijnen. Na toestem
ming van de Admiraliteit werd daartoe een
grote scheepsmacht bijeengebracht: zes di
visies nettenleggers, vier grote mijnenleg-
gers, zes trawlers/mijnenleggers, de mo
nitors Prince Eugene en General Wolfe en
een divisie torpedojagers van de M-klasse
uit Harwich en Duinkerken.
Op 23 april om 16.00 uur vertrok deze ar
mada uit de monding van de Thames en
was de volgende morgen om 4.00 uur in de
omgeving van de Thorntonbank. Om 7.30
uur was al over een afstand van 15 mijl
een versperring met een dubbele rij mij
nen gelegd. Op een van te voren bepaald
14
Den Spiegel