ZEELAND. De Westerscheldemonding en de Noordzee (détail), met in de marge links en boven de graad/positie aanduidingen. (Historisch Topografische Atlas Gemeentearchief Vlissingen) wind was gaan liggen, er moest dus naar het wrak geroeid worden, de Duitser stond daarbij voorop. Door de stroom werd de VLI 59 echter naar het zuiden weggezet en naderde het Nederlandse onderzoekings vaartuig Donau. Meseure merkte dat de Donau dichterbij kwam, waarop de Duitser het zeil wilde hijsen. Toen de Donau naderbij was gekomen een eind touw toegeworpen. Ondanks het verbod van de Duitser om dat te pakken deden de loodsen dat toch en hun scheepje werd door de Donau op sleeptouw geno men. Intussen was vanuit Zeebrugge een Duitse torpedoboot Nederlands gebied binnenge varen. Vanaf de Donau werd 'onmiddellijk stoppen' geseind, maar daarop werd niet gereageerd, ook niet op 'om ten anker'. De Duitser voer naar het vliegtuigwrak en probeerde dat te bergen, ook werd naar de piloot 'Spring über Bord' geroepen. Toen de piloot dat probeerde werd het door Nederlandse matrozen verhinderd. Enige tijd later kwamen twee Duitse sloepen op de Donau af waarschijnlijk met de bedoe ling de VLI 59 met de piloot weer in te ne men. De Donau stoomde toen weg richting Cadzand na melding van het incident aan zijn commandant in Vlissingen. Die stuurde de G 5 en G 6 naar de Wielingen. De G 5 nam piloot en VLI 59 over en bracht hen naar Vlissingen. Verhoor piloot en loodsen In Vlissingen werd de Duitser verhoord. Hij verklaarde: 'Mijn naam is Wilhelm Mau- kisch, 27 jaar, 2e piloot en waarnemer. Ik had opdracht de VLI 59 te onderzoeken omdat de Belgische loodsen verdacht wer den van spionage en ondersteuning van de vijand. De aanhouding gebeurde vier mijl buitengaats. Ik was een half uur aan boord en had niets verdachts geconstateerd toen een vliegtuig mij kwam ophalen. Dat ver ongelukte echter en ik wilde de piloot red den. In die tijd is de VLI 59 afgedreven en in Nederlands gebied terecht gekomen waar het onderzoekingsvaartuig Donau lag. Mij werd gesommeerd aan boord te komen, maar ik weigerde omdat ik meende niet op Nederlands gebied te zijn. De Donau nam de VLI 59 op sleeptouw, ik probeerde over boord te springen maar dat werd door twee matrozen verhinderd. Ik werd later overge dragen aan een torpedoboot die mij naar Vlissingen bracht'. Ook de beide loodsen werden verhoord, hun verklaringen zijn in dit artikel verwerkt. Officiële verklaring Op 14 augustus werd in de kranten een officiële mededeling gepubliceerd. Het Departement van Marine gaf opening van zaken: de eerste aanhouding was gebeurd op of nabij de tonnenlijn die in de monding van de Westerschelde de territoriumgrens aangeeft. Door de opkomende vloed is de VLI 59 naar binnengedreven en bevond zich op het moment van de ontmoeting met 18 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 20