ZEELAND.
De Westerscheldemonding en de Noordzee (détail),
met in de marge links en boven de graad/positie
aanduidingen. (Historisch Topografische Atlas
Gemeentearchief Vlissingen)
wind was gaan liggen, er moest dus naar
het wrak geroeid worden, de Duitser stond
daarbij voorop. Door de stroom werd de
VLI 59 echter naar het zuiden weggezet en
naderde het Nederlandse onderzoekings
vaartuig Donau. Meseure merkte dat de
Donau dichterbij kwam, waarop de Duitser
het zeil wilde hijsen.
Toen de Donau naderbij was gekomen
een eind touw toegeworpen. Ondanks het
verbod van de Duitser om dat te pakken
deden de loodsen dat toch en hun scheepje
werd door de Donau op sleeptouw geno
men.
Intussen was vanuit Zeebrugge een Duitse
torpedoboot Nederlands gebied binnenge
varen. Vanaf de Donau werd 'onmiddellijk
stoppen' geseind, maar daarop werd niet
gereageerd, ook niet op 'om ten anker'.
De Duitser voer naar het vliegtuigwrak en
probeerde dat te bergen, ook werd naar de
piloot 'Spring über Bord' geroepen. Toen
de piloot dat probeerde werd het door
Nederlandse matrozen verhinderd. Enige
tijd later kwamen twee Duitse sloepen op
de Donau af waarschijnlijk met de bedoe
ling de VLI 59 met de piloot weer in te ne
men. De Donau stoomde toen weg richting
Cadzand na melding van het incident aan
zijn commandant in Vlissingen. Die stuurde
de G 5 en G 6 naar de Wielingen. De G 5
nam piloot en VLI 59 over en bracht hen
naar Vlissingen.
Verhoor piloot en loodsen
In Vlissingen werd de Duitser verhoord. Hij
verklaarde: 'Mijn naam is Wilhelm Mau-
kisch, 27 jaar, 2e piloot en waarnemer. Ik
had opdracht de VLI 59 te onderzoeken
omdat de Belgische loodsen verdacht wer
den van spionage en ondersteuning van de
vijand. De aanhouding gebeurde vier mijl
buitengaats. Ik was een half uur aan boord
en had niets verdachts geconstateerd toen
een vliegtuig mij kwam ophalen. Dat ver
ongelukte echter en ik wilde de piloot red
den. In die tijd is de VLI 59 afgedreven en in
Nederlands gebied terecht gekomen waar
het onderzoekingsvaartuig Donau lag. Mij
werd gesommeerd aan boord te komen,
maar ik weigerde omdat ik meende niet op
Nederlands gebied te zijn. De Donau nam
de VLI 59 op sleeptouw, ik probeerde over
boord te springen maar dat werd door twee
matrozen verhinderd. Ik werd later overge
dragen aan een torpedoboot die mij naar
Vlissingen bracht'.
Ook de beide loodsen werden verhoord,
hun verklaringen zijn in dit artikel verwerkt.
Officiële verklaring
Op 14 augustus werd in de kranten een
officiële mededeling gepubliceerd. Het
Departement van Marine gaf opening van
zaken: de eerste aanhouding was gebeurd
op of nabij de tonnenlijn die in de monding
van de Westerschelde de territoriumgrens
aangeeft. Door de opkomende vloed is de
VLI 59 naar binnengedreven en bevond
zich op het moment van de ontmoeting met
18
Den Spiegel