was hedendaagse kunst en een theater uit eindelijk in één gebouw onder te brengen. Cultuurverschil Dat beschikbaar stellen was tegen het zere been van de toenmalige conservator van het museum, die daar zelf graag het hele jaar door historische exposities wilde pro grammeren. Door die houding heerste tus sen hem en de hedendaagse kunstpaus altijd een vrolijk cynische sfeer. Niet dat ze elkaar in de haren vlogen, in tegendeel zelfs: beiden zijn zeer creatieve geesten die elkaar goed aanvulden, maar in deze 'sa menwerking' ging niet alles van een leien dakje en van harte. De museumcollega's, getraind om zeer be hoedzaam om te gaan met kunst uit oudere tijden, keken hun ogen uit hoe de moderne kunstwerken soms nog ter plekke in elkaar werden getimmerd of met verf bijgewerkt. Soms vonden ze het getoonde prachtig maar vaak zeiden ze tegen elkaar: "hier zijn wij nog niet aan toe". En, trouw aan de baas, lieten ze zich behoorlijk kennen door, hoewel welkom, afwezig te zijn bij de ver nissages. Ja, na afloop kwamen ze langs als de restjes wijn werden uitgeschonken. muZEEum Die gedoogconstructie eindigde abrupt toen het Stedelijk Museum Vlissingen na 110 jaar ophield te bestaan als gemeente lijke instelling. De gemeentelijke collectie verhuisde samen met het personeel naar het nieuwe Zeeuws maritiem muZEEum, dat vanaf 2000 wordt beheerd door een pri vate stichting. Hoewel in oppervlakte veel groter dan op het Bellamypark, werd bij de inrichting ervan geen millimeter ruimte ge reserveerd voor de activiteiten van Bureau Beeldende Kunst. De directeur van het nieuwe museum was eindelijk verlost van de verplichting tot het tolereren van het gebruik van ruimten door derden. Voor de kunstcollectie en het Vestzaktheater is de voormalige Willem III kazerne omgetoverd tot het eigen onderkomen zoals in 1981 was beloofd door wethouder Bruinooge. Bellamy Hoe je het ook wendt of keert: de samen werking van destijds op het Bellamypark leverde wel meer bezoekers op, hoewel dat dan ook weer werd ervaren al een con currentiestrijd. Gek genoeg heeft Jaco bus Bellamy in 1989 onbedoeld tijdens de scheiding, zacht gezegd, reuring veroor zaakt in die competitiestrijd om de bezoe ker. Bedacht was dat voor de allerlaatste hedendaagse kunsttentoonstelling in Bel lamy 19 vijfendertig Zeeuwse kunstenaars hun visie konden geven op het gedicht 'Roosje' van Jacobus Bellamy. Dat dit niet helemaal gelukt is, blijkt uit de recensie in de PZC van Nico Out. Hij sprak zijn verba zing uit over de wel erg vrije interpretatie van de kunstenaars. Fijntjes voegde hij er aan toe dat de tekst van Roosje op zaal lag, dat moeten de kunstenaars dus toch gezien hebben! Dat Roosje op zaal lag, kwam echter niet uit de koker van die vijfendertig kunste naars of de hedendaagse kunstpaus. De museummensen hadden namelijk als te genhanger in een kleine zaal, ook op de benedenverdieping, een piepkleine expo sitie ingericht met hetzelfde thema. Maar niet met objecten die geïnspireerd waren dóór Roosje, maar: met Roosje zelf. In de vitrines lagen alle versies van het gedicht 'Roosje' uit het bezit van het gemeentear chief en van waar het maar te vinden was. En om de sereniteit van een antieke boe kencollectie te onderstrepen was achter in het zaaltje een grote ebbenhouten spiegel kast geplaatst waarin een groot deel van de bibliotheek van Willem van der Os, on der andere het bijna complete oeuvre van Jacobus Bellamy. Zo. Dat zal ze leren: zij een mengelmoes van hedendaagse visie op Roosje of wat daar voor door moest gaan, wij het echte werk! Eens kijken wie de meeste aandacht trekt! Boudewijn Büch Onbedoeld en zeer onterecht won het mu seum dit met glans en kreeg daarbij hulp van misschien wel de grootste fan van Ja- 26 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 28