Dichter in het Park,
beeld van Berry Holslag;
onthuld in 2014.
(Foto Dick Broers)
cobus Bellamy die toen leefde. Als verras
sing was door Bureau Beeldende Kunst
niemand minder dan Boudewijn Büch uit
genodigd om als openingshandeling zijn
welbespraakte visie te geven op deze al
lerlaatste expositie in Bellamy 19. Enkele
uren voor de opening had hij al een bezoek
aan het museum gebracht, waarbij hij van
uit de gang slechts enkele seconden een
blik had geworpen op de moderne instal
laties over Roosje in de grote zaal, om zich
vervolgens anderhalf uur lang volledig te
verliezen in alles wat er te lezen viel in het
door het museum ingerichte literaire zaal
tje. Zo lang was nog nooit iemand in het
museum zelf geweest! 1-0
Tijdens de opening gaf Büch voor het se
lecte gezelschap van vaste openingsgan-
gers een geweldige speech. Hij sprak ly
risch over Bellamy en over Roosje in het
bijzonder en zei dat hij dit hele leuke mu
seum het allerleukste vond dat hij ooit had
bezocht. 2-0
Over de tentoonstelling zelf repte hij met
geen woord en hij sloot af met de oproep
om na afloop van de happening vooral niet
te vergeten het prachtige kabinetje met het
werk van Bellamy in de andere zaal te be
zoeken. 3-0
Bij de opening van het Zeeuws Maritiem
muZEEum in 2002 was Büch, nu uitge-
nodigd door de directie van het museum,
weer gastspreker en weer benadrukte hij
dat dit muZEEum toch echt het allerleukste
museum ter wereld was. 4-0
Conclusie
Doordat Willem van der Os zijn Bellamy-
collectie naliet aan de gemeente Vlissingen,
kwam die later terecht tegenover het ge
boortehuis van Jacobus Bellamy. Maar
het moest ook zo zijn dat bij de allerlaatste
hedendaagse kunstexpositie een werk van
Bellamy centraal stond.
Dat hedendaagse kunst en oudheidkundige
zaken nu elkaar opzoeken in een poging
van beide tot samen overleven, was lange
tijd ondenkbaar. Kunst is lang en het leven
is kort, aldus Aristotoles en het is te hopen
dat de mogelijkheden voor kunst en cul
tuur in Vlissingen voor altijd stof doen op
waaien. Want zonder reuring geen kunst en
kunst zonder reuring is geen kunst.
Over de auteur:
Dick Broers is projectmedewerker bij Bi
bliotheek Vlissingen en was jarenlang
aan het museum verbonden. Aanvan
kelijk aan het Stedelijk museum Vlissin-
gen en later het muZEEum.
Juli 2016
27