Dichter in het Park, beeld van Berry Holslag; onthuld in 2014. (Foto Dick Broers) cobus Bellamy die toen leefde. Als verras sing was door Bureau Beeldende Kunst niemand minder dan Boudewijn Büch uit genodigd om als openingshandeling zijn welbespraakte visie te geven op deze al lerlaatste expositie in Bellamy 19. Enkele uren voor de opening had hij al een bezoek aan het museum gebracht, waarbij hij van uit de gang slechts enkele seconden een blik had geworpen op de moderne instal laties over Roosje in de grote zaal, om zich vervolgens anderhalf uur lang volledig te verliezen in alles wat er te lezen viel in het door het museum ingerichte literaire zaal tje. Zo lang was nog nooit iemand in het museum zelf geweest! 1-0 Tijdens de opening gaf Büch voor het se lecte gezelschap van vaste openingsgan- gers een geweldige speech. Hij sprak ly risch over Bellamy en over Roosje in het bijzonder en zei dat hij dit hele leuke mu seum het allerleukste vond dat hij ooit had bezocht. 2-0 Over de tentoonstelling zelf repte hij met geen woord en hij sloot af met de oproep om na afloop van de happening vooral niet te vergeten het prachtige kabinetje met het werk van Bellamy in de andere zaal te be zoeken. 3-0 Bij de opening van het Zeeuws Maritiem muZEEum in 2002 was Büch, nu uitge- nodigd door de directie van het museum, weer gastspreker en weer benadrukte hij dat dit muZEEum toch echt het allerleukste museum ter wereld was. 4-0 Conclusie Doordat Willem van der Os zijn Bellamy- collectie naliet aan de gemeente Vlissingen, kwam die later terecht tegenover het ge boortehuis van Jacobus Bellamy. Maar het moest ook zo zijn dat bij de allerlaatste hedendaagse kunstexpositie een werk van Bellamy centraal stond. Dat hedendaagse kunst en oudheidkundige zaken nu elkaar opzoeken in een poging van beide tot samen overleven, was lange tijd ondenkbaar. Kunst is lang en het leven is kort, aldus Aristotoles en het is te hopen dat de mogelijkheden voor kunst en cul tuur in Vlissingen voor altijd stof doen op waaien. Want zonder reuring geen kunst en kunst zonder reuring is geen kunst. Over de auteur: Dick Broers is projectmedewerker bij Bi bliotheek Vlissingen en was jarenlang aan het museum verbonden. Aanvan kelijk aan het Stedelijk museum Vlissin- gen en later het muZEEum. Juli 2016 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 29