Archiefnieuws
Magazine Leven in Vlissingen
Vlissingen 700 ligt al weer een half jaar
achter ons, maar de geschiedenis van de
stad gaat door.
Vanaf begin maart verschijnt er elke twee
maanden een magazine dat gaat over
de geschiedenis van Vlissingen na 1850.
Uitgeverij Optima is de uitgever en het
Gemeentearchief Vlissingen verleent haar
medewerking. Het eerste nummer gaat
over de groei van de stad. Het tweede num
mer over toerisme en het derde nummer
heeft vervoer als thema. Deze drie num
mers zijn inmiddels verschenen. Er komen
in totaal twaalf nummers uit, elke twee
maanden één. Het 28 pagina's tellende
magazine is ruim geïllustreerd. Hoofzakelijk
wordt er geput uit de beeldcollectie van het
gemeentearchief. Het blad staat onder re
dactie van Aafke Verdonk-Rodenhuis, Adri
Meerman en Ad Tramper. Zij nemen voor
een groot deel ook de teksten voor hun re
kening, af en toe wordt een gastschrijver
gevraagd, zoals voor het komende nummer
dat over monumenten gaat en door Ronald
den Broeder wordt geschreven. Voor een
aantal onderwerpen dienen artikelen uit
Den Spiegel als bron.
Naast de hier genoemde onderwerpen ko
men nog aan bod: bedrijven, winkelen, ma-
Gemeentearchief Vlissingen digitaliseert
uniek boek
Tussen 1876-1880 verscheen een stan
daardwerk over de Nederlandse scheeps
bouw dat bij het grote publiek niet tot
nauwelijks bekend is. Voor iedereen geïnte
resseerd in de industriële geschiedenis in
het algemeen en in de maritieme geschie
denis in het bijzonder is dit Memoriaal van
de Marine een absolute 'must'. Het boek is
geschreven door Bruno Joannes Tideman
Ron van Maanen en Ad Tramper
ritiem, bestuur, sport, uitgaan, zorg en her
denken.
Het blad kost 5,95 en is te verkrijgen bij
de plaatselijke boekhandel.
(1834-1883), de belangrijkste Nederlandse
negentiende-eeuwse marine-ingenieur. Net
als zijn collega's bezocht hij buitenlandse
marines en werven en voerde een uitge
breide correspondentie om de ontwikkelin
gen in het vak scheepsbouw bij te houden.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht,
werd binnen de Koninklijke Marine wel de
gelijk gekeken naar wat elders gebeurde en
weliswaar, soms met jaren vertraging, ook
hier doorgevoerd. Tideman was én iemand
uit de praktijk én iemand die scheepsbouw
28
Den Spiegel