muZEEumnieuws ZAYT GEZUNT, portretten van Joodse emigranten 14 mei t/m 2 oktober 2016 in het muZEEum Karen Kroese Schilder van het volk Eugeen van Mieghem verbeeldde ruim een eeuw geleden op aangrijpende wijze de vele Joodse emigranten die vanuit Antwerpen met de Red Star Line vertrokken naar de Verenigde Staten, op zoek naar betere levensomstandigheden. In de hal van het Zeeuws maritiem muZEE um staat het beeld Migrant, een werk van de Middelburgse kunstenaar Kees van de Ven. Het object van ijzer verbeeldt een man met een hoed, twee koffers naast zijn voe ten. Hij lijkt in de verte te staren, naar het land van belofte en onzekerheid. Want dat is wat emigratie voor vluchtelingen inhoudt: alles en iedereen halsoverkop achterlaten en met een paar schamele bezittingen op weg gaan naar onbekend terrein. De enige zekerheid is dat het daar altijd beter zal zijn dan waar je vandaan komt. De grote oversteek Beelden van grote groepen immigranten die zich willen vestigen in Europa, zijn tegenwoordig op ons netvlies gebrand. Ongeveer honderd jaar geleden was de si tuatie omgekeerd: miljoenen mensen emi greerden vanuit Europa naar de Verenigde Staten op zoek naar betere levensomstan digheden. De haven van Antwerpen was toen één van de drukste emigratiecentra van Europa. De Red Star Line vervoerde in de periode 1873-1934 circa 2,4 miljoen emigranten vanuit Antwerpen naar de V.S. Onder die emigranten waren veel Joden uit Oost-Europa en Rusland. Armoede, werk loosheid en vervolgingen leidden ertoe dat een derde van de Joodse populatie uit deze gebieden naar Amerika vluchtte, op zoek naar betere levensomstandigheden. Eerst een lange reis naar de grote havensteden en dan de grote oversteek. De drukke activiteiten en het voortdurende lawaai in het havengebied maakten grote indruk op Eugeen van Mieghem (1875 - 1930). Hij groeide op in de Vlaamse ha venstad, vlakbij de loodsen van rederij Red Star Line. Zijn moeder baatte een café uit tegenover de panden van deze maatschap pij. In zijn kunst toonde Eugeen van Mieghem intense gevoelens van mededogen voor de emigranten. Hij had niets met elitaire en commerciële kunst. Hij wilde het echte le ven vangen en gaf zo de mensen voor de deur van zijn huis blijvend een gezicht. Hij Kinderen bij het uitdelen van de soep, pastel op papier, circa 1916, privécollectie. 30 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 32