Twee vrouwen in de haven voor schepen van de Red Star Line, olieverf op doek, circa 1925, privécollectie was een 'schilder van het volk' en stelde de mens altijd centraal. Van Mieghem legde talloze emigranten vast; vaak in krijttekeningen - bruin en so ber - en soms uitgewerkt tot olieverfschil derijen. Die schilderijen straalden soms wat van de hoop uit die de emigranten moeten hebben gevoeld bij het aan boord gaan. Zoals het kleurrijke 'Twee vrouwen in de haven voor schepen van de Red Star Line' uit circa 1925. Authentiek kunstenaar Van Mieghem begon al jong te tekenen en ging in 1892 naar de kunstacademie. Maar de conservatieve docenten daar vonden zijn stijl te vrij en spontaan. In 1896 werd hij weggestuurd door dezelfde docent die ook Vincent van Gogh van de academie verwijderde. In de jaren erna ontwikkelde Van Mieghem zich verder en in 1901 had hij zijn eerste expositie, samen met Monet, Cézanne en Renoir. Hij bleef altijd de au- thentiek kunstenaar die geen concessies wilde doen aan de modes in de kunst. Tijdens zijn leven was er veel erkenning, maar na de Tweede Wereldoorlog raakte Van Mieghem in vergetelheid. De laatste decennia is weer veel waardering voor zijn enorme talent, met exposities over de hele wereld tot gevolg. Van alle tijden De tentoonstelling Zayt Gezunt (Jiddisch voor Vaarwel, het ga je goed) was eerder onder de naam The Missing Images in de Joodse musea van Boedapest en van Praag te bezoeken. Dankzij de samenwerking met Antwerpen is deze expositie nu ook in het Zeeuws maritiem muZEEum te zien. De expositie in het muZEEum toont aan dat het actuele thema van migratie niet op zichzelf staat. Het is van alle tijden. Zoals schepen (wethouder) van Antwerpen, Philip Heylen, het zei bij de opening van de expo sitie: "De Middellandse Zee, waar u straks Juli 2016 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 33