Twee vrouwen in de haven voor schepen van de Red Star Line, olieverf op doek, circa 1925, privécollectie
was een 'schilder van het volk' en stelde de
mens altijd centraal.
Van Mieghem legde talloze emigranten
vast; vaak in krijttekeningen - bruin en so
ber - en soms uitgewerkt tot olieverfschil
derijen. Die schilderijen straalden soms wat
van de hoop uit die de emigranten moeten
hebben gevoeld bij het aan boord gaan.
Zoals het kleurrijke 'Twee vrouwen in de
haven voor schepen van de Red Star Line'
uit circa 1925.
Authentiek kunstenaar
Van Mieghem begon al jong te tekenen en
ging in 1892 naar de kunstacademie. Maar
de conservatieve docenten daar vonden
zijn stijl te vrij en spontaan. In 1896 werd
hij weggestuurd door dezelfde docent die
ook Vincent van Gogh van de academie
verwijderde. In de jaren erna ontwikkelde
Van Mieghem zich verder en in 1901 had
hij zijn eerste expositie, samen met Monet,
Cézanne en Renoir. Hij bleef altijd de au-
thentiek kunstenaar die geen concessies
wilde doen aan de modes in de kunst.
Tijdens zijn leven was er veel erkenning,
maar na de Tweede Wereldoorlog raakte
Van Mieghem in vergetelheid. De laatste
decennia is weer veel waardering voor zijn
enorme talent, met exposities over de hele
wereld tot gevolg.
Van alle tijden
De tentoonstelling Zayt Gezunt (Jiddisch
voor Vaarwel, het ga je goed) was eerder
onder de naam The Missing Images in de
Joodse musea van Boedapest en van Praag
te bezoeken. Dankzij de samenwerking met
Antwerpen is deze expositie nu ook in het
Zeeuws maritiem muZEEum te zien.
De expositie in het muZEEum toont aan
dat het actuele thema van migratie niet op
zichzelf staat. Het is van alle tijden. Zoals
schepen (wethouder) van Antwerpen, Philip
Heylen, het zei bij de opening van de expo
sitie: "De Middellandse Zee, waar u straks
Juli 2016
31