De Vlissingse Oratorium Vereniging: 70 jaar en ouder? en over gemengd zingen in Vlissingen voor de Tweede Wereldoorlog Henk Feij 'Nee hoor, meneer, daar houden wij niet van', zei een meisje lachend. Op de maandagavonden repeteert de Vlissingse Oratorium Vereniging in de aula van Scholengemeenschap Scheldemond. Na een bespreking in het muzieklokaal trof ik drie schoolmeisjes aan de auladeur luisterend naar een repetitie van een Messiahkoor voor het slotconcert Vlissingen-700. 'Je mag wel binnenkomen, hoor' zei ik terwijl ik naar binnen liep. 'Nee hoor, meneer, daar houden wij niet van'. 'Naaah...omdat je het niet kent,' zei ik, 'als je je erin zou verdiepen, zou je er van kunnen gaan houden. Ah, daar gaven ze me gelijk...' Als bezoeker, vaak verzittend door de har de banken in de Onze Lieve Vrouwekerk, hoorde ik hun Messiah en Weihnachts- Oratorium. In het koor zag ik mensen die ik kende. In 1988 trad ik toe tot de Vlissingse Oratorium Vereniging (VOV). Ook vanwege die banken. Maar, buitenom de popmuziek had ik zin in iets nieuws. Eerste repetities Op de wekelijkse repetities, in het houten gebouw op het plein van de oude RHBS, trof ik Henk J. Harinck als dirigent. Indrin gende blik, gitzwart kuifje, niet groot, soms wintersport gebruind en in gebreide koren- blauwe trui over een vrolijk shirt. Hij con troleerde na een ferme opslag of het ging, zoals hij, met een verholen Bevelands ac cent, zei dat het moest gaan. Anders nog een keer, en nog eens... Ik deed aan pop muziek en daar moet je alles zelf uitzoeken. In de jaren die volgden opende zich de we reld van de koormuziek. Van huis uit kreeg ik muziek mee, ik kom uit zo'n familie, schreef ik al eens 0. De Walcherse solisten Francine Fregeres en Janus Mondeel, repe teerden in de jaren vijftig solostukken thuis met mijn vader aan het harmonium. Toen ik de cd kocht voor de eerstkomende uitvoering, Messa di Gloria van Puccini, kon ik me niet voorstellen dat ik deze muziek mooi zou gaan vinden, maar ik ben voor het stuk gevallen. Het Kyrie en Gloria uit die mis moesten in een paar maanden ge reed zijn en ik liep al achter. Je leerde zelf dat een cd-opname licht belegen en een andere soms extra belegen klonk. Dat er opvattingen bestaan; wijzen van uitvoeren. En dat die in beweging zijn en met modes meebewegen. Zoek naar de Matthaus- Passion van Mengelberg uit 1939 en luis ter een Matthaus anno nu en je weet wat ik bedoel. Het oratorium The Choice of Hercules van Handel kwam er voor mijn eerste concert ook nog bij, dus ik ging aan de slag. De ge nerale betekende met de bus naar Brugge, want het West-Vlaams Orkest zou begelei den. Het staat me nog voor de geest hoe koor en orkest gepropt waren in een lokaal van het Brugs Conservatorium met een flauw binnenvallend avondzonnetje. Het kwam goed! En in december dat jaar zong ik m'n eerste Weihnachts-Oratorium. Een ijskelder gelijk De VOV-concerten werden vanaf 1977 vooral gegeven in de Onze Lieve Vrouwe- kerk bij het Stadhuis, want begeleidende orkesten stelden ineens voorwaarden aan de minimale temperatuur in de kerk. En zij hadden gelijk. De moeilijk te verwar- Juli 2016 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 5