zeer gevierde 'dame' van de stad. LDH was opgericht door oud-leerlingen van de chris telijke school die op kinderzangschool wa ren geweest, had een eerste openbare uit voering gegeven in een eivolle zaal van de Christelijke School aan de Palingstraat en was uitgegroeid tot een koor waarvan ieder die enigszins wilde meetellen in de plaatse lijke gemeenschap op cultureel terrein een uitvoering diende bij de wonen3. Veertig jaar LDH werd gevierd met het Weihnachts- Oratorium van Bach, vijfenveertig jaar met Samson van Handel in de Sint Jacobskerk. Gewijde muziek in een gewijde omgeving, schrijft de VC. Mejuffrouw Annie Meijer, la ter tot 1975 docente hier ter stede, trof ik al in 1929 als pianiste bij LDH, dat wijst voor uit, maar: waar wortelde de VOV? Dames worden Gemengd In 1903 meldden vijftien zangers zich op verzoek ter ondersteuning van het decem- berconcert van de Vlissingsche Dames zangvereniging. Die samenwerking beviel zo goed, dat 'ter wille van de kunst alleen' (VC), Vlissings Gemengde Zangvereniging (VGZV) een jaar later aantrad. Dat eer ste concert van 'de gemengde', met di rigent H. Koster, startte met solisten 'uit eigen boezem' in werken van Ch. Gounod, L.F. Brandts Buys en F. Gernsheim. Een amateurkoor nu zou er moeilijk een zaal mee vol krijgen, maar toen werd, vol gens de VC, succesvol gezongen in het Concertgebouw aan de Rommelkade, nu Emmastraat. In 1905 staat die VGZV on der leiding van de gerenommeerde (Karl) Otto Lies (1869-1955), een Duitse musicus te Goes, die in zijn woonplaats het Toon kunstkoor leidde en een koor in Bergen op Zoom had. Otto Lies ging van start met de ballade Erlkönigs Tochter van Niels Gade, Scenen aus Olaf Trygvason van Edvard Grieg en Schön Ellen van Max Bruch; drie maanden later stond Die Schöpfung van Haydn op de lessenaar in het Concertgebouw en volg den een reeks concerten. Lies liet zijn uit voeringen begeleiden door pianist (en zijn uitgever) Abraham Noske (1873-1945), geboren in Axel, maar toen vooral als mu- ziekverslaggever voor de Middelburgse Courant (MC) inkomsten genererend.4 Na Arnhem had hij zijn muziekuitgeverij juist naar de Zeeuwse hoofdstad verplaatst. Noske was bedreven in het smaakvol spe len van orkestpartijen. Hij accompagneer de steeds meer dan uitnemend, meldde de krant herhaaldelijk. Het samenstel Lies en Noske maakte in druk. Toch werd in 1908, ondanks de goe de zang en dat uitnemende accompagne ment in de recensie opgemerkt dat in Die Jahreszeiten van Haydn een orkest, dat een kleurende en illustrerende taal heeft, werd gemist. Een jaar later werd een geslaagd VGZV-concert, op het programma Editha, een door Heinrich Hofmann getoonzette legende, slechts matig bezocht en er was gebrek aan 'heerenkrachten'; de dames overstemden. De plaag voor elk amateur koor; tot op den huidigen dag! Slechts de MC meldt op 7 september 1910 dat 'de Gemengde Zangvereniging onder leiding van Otto Lies is ontbonden'. Vrije nieuws garing wellicht van Noske. Toeval of niet, vanaf 1908 werd voorzichtig een Vlissingsche Orkestvereniging actief onder leiding van Aleidus Coenen (1877 1962) uit Den Haag, en die nu ter stede zang-, viool- en pianolessen gaf. Verre van stil is het vervolgens op muziekgebied. Gezindten komen met mandolineclubs, ac cordeonvereniging, mondharmonicaclub, menig uitvoering werd uitgeluid met een klucht bijvoorbeeld, postfanfare, harmonie, dameskoor, mannenkoor en met gemengde gezelschappen, De Volksstem, Hosanna, Hoop op Zegen en nog meer. Die namen vind je ook elders: overal hosanna's, volks stemmen, hopen op zegen en overal looft men de heer en verder... Herstart met Hans Cleuver Hans Cleuver (1884-1961), Middelburger van geboorte, dirigeerde sinds 1916 weer het Vlissings Dameskoor. Cleuver woonde in Den Haag en trad al op als bas-bariton. 6 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2016 | | pagina 8