Achtergebleven Phoenix-caissons bij Arromanches. (Collectie Cor Heijkoop) uit Texas afkomstige officier beschreef het als volgt: 'de sleepboten waren net cow boys tussen een groep wilde dieren'. Hoe hadden de Phoenix-caissons zich gehouden tijdens de zware storm zal een oplettende lezer zich afvragen. De caissons waren goed bestand tegen overdruk van buiten, maar slecht tegen overdruk van binnenuit. De caissons waren van boven open en daardoor ontstonden de problemen. Verschillende onderdelen van de kunstmatige haven belandden op het strand van Arromanches en vormen heden ten dage een toeristische attractie van eer ste orde. Om in de toekomst dit soort problemen te voorkomen werd een nieuw concept geko zen, waarbij het meest in het oog viel de bouw van nieuwere en grotere caissons, het zogenaamde Ax type. Deze kolossen waren aan de bovenkant gesloten. Het voortzetten van de bouw van de grotere Ax-caissons had echter een militair strate gisch en wellicht politiek doel. De geallieerde legerleiding hield er reke ning mee dat in het verder verloop van de oorlog de belangrijke haven van Antwerpen onbruikbaar zou zijn als gevolg van Duitse vernielingen. In dat geval zou men voor Oostende een tweede kunstmatige haven aanleggen, conform het systeem van Arromanches. Verder sloot men niet helemaal uit dat de Russische troepen via de Oostzeestaten en Denemarken naar het westen zouden op rukken. In dat geval zou men een landing uitvoeren met een kunstmatige haven aan de Deense kust met het doel de Russen te stoppen. Echter in het verder verloop van de oorlog waren de Ax-caissons niet meer nodig en dus overbodig. Met een aantal niet be schadigde en geborgen Bx-caissons uit Normandië vormden deze eenheden een belangrijke schakel bij het dijkherstel in Zeeland. De inundatie van Walcheren Nadat Antwerpen nagenoeg ongeschon den in handen was gevallen van de geal lieerden wilde met name veldmaarschalk Montgomery doorstoten naar het hart van Duitsland: het Ruhrgebied. Montgomery ging er vanuit dat de Duitse eenheden dermate verzwakt zouden zijn, dat met een luchtlandingsoperatie dicht bij de Duitse grens een begin kon worden ge maakt met een totale uitschakeling van het Duitse leger. Onder de codenaam Market-Garden werd een luchtlandingsoperatie uitgevoerd onder andere bij Arnhem, maar deze zou op een totale mislukking uitlopen. Generaal Eisenhower hechtte meer belang aan een goede aanvoerhaven, dus Ant werpen, maar realiseerde zich heel goed dat dan de zwaar verdedigde Scheldemond geheel in geallieerden handen moest zijn. Nadat na felle gevechten de zuidelijke Scheldeoever in geallieerden handen was, kon men nog altijd niet over Antwerpen be schikken omdat de Scheldemond nog altijd beheerst werd door Duits geschut op Wal cheren. Men besloot tot een aanval op Walcheren, nadat het eiland door middel van luchtbom bardementen op de zeedijken onder water was gezet. De Duitse verdediging zou op deze wijze behoorlijk worden aangetast. Aldus werden de dijken op een viertal plaat sen gebombardeerd te weten: Westkapelle, Veere en Vlissingen, (Nolledijk en Ramme- kens). De tuin van Zeeland stroomde na de bombardementen langzaam onder water. Nadat Walcheren onder water stond, volgden de landingen op 1 november bij Vlissingen Den Spiegel 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2017 | | pagina 16