en Westkapelle, terwijl de Canadezen de Sloedam veroverden. Tenslotte was op 8 november Walcheren bevrijd. De aanvoer van D-day componenten naar Walcheren Kort na de inundatie van Walcheren werd er binnenkamers op verschillende niveaus nagedacht over het herstel van de dijken en de droogmaking van het schiereiland. Onder supervisie van Rijkswaterstaat werd een speciale afdeling opgericht, de Dienst Droogmaking Walcheren (D.D.W.) met een kantoor in Middelburg. De geallieerden boden D-day materieel aan voor het herstel van de dijken, hoewel veel waterstaatingenieurs daar moeite mee hadden, en vooral dachten op traditionele wijze de dijkgaten te sluiten. Immers, eeu wenlang had men dijken gemaakt met klei, zandzakken en rijsbedden. Men ging overstag en kocht invasie materi eel in Engeland. De aanvoer van het D-day materieel kwam maar moeizaam op gang, mede door een tekort aan sleepboten. Op 1 november 1945 waren er onder andere 81 betonnen beetles, 18 stalen beetles, 5 betonnen intermediate pontons en nog tientallen ander voormalig D-day materieel, aangevoerd. De grote Phoenix-caissons van het type Bx kwamen in het najaar richting de Schelde en werden over het algemeen geparkeerd in Terneuzen, gezien de haven van Vlis- singen onbruikbaar was. In totaal werden 8 Phoenix-caissons aangekocht voor het dijkherstel en overgebracht naar Zeeland. Het sluiten van de dijkgaten Het dijkgat van de Nolledijk stond als eerste op de planning om te sluiten, maar vormde een groot probleem voor de waterbouwers. Het gat was in de loop van de maanden vrij diep uitgesleten. Men transporteerde een mengsel van zand en water via een persleiding over de boule vard richting Nolle, echter het zand spoelde deels weg. De D.D.W. moest naar andere middelen uitkijken en men besloot D-day Het dichten van het gat in de Nolledijk, 1945; teke ning Arie aan de Wiel. (Historisch Topografische Atlas Gemeentearchief Vlissingen) Bx-caissons voor Westkapelle. (Foto N. Flipse-Roelse) onderdelen te gaan gebruiken, hoewel daar aanvankelijk, zoals we zagen, veel argwaan tegen bestond. Men besloot naast scheeps wrakken en andere oorlogsresten, veertien zogenaamde betonnen beetles te laten af zinken. Dit werkte wonderwel, echter een najaars storm gooide roet in het eten. Een deel van de beetles spoelde uit het gat. Opnieuw gingen de dijkwerkers aan de slag en men zag kans het dijkgat min of meer te slui ten. Weer sloeg een najaarsstorm toe en het gat was nog steeds niet gesloten. Nadat nog meer voormalig D-day materieel in het sluitgat was verwerkt kon de dijkbres ein delijk gesloten worden. Later ontstond hier een soort natuurlijke baai en heden ten dage is de Nolle een ge liefd strand voor de Vlissingers en toeristen. Januari 2017 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2017 | | pagina 17