de afgelopen 150 jaar, waarin een be langrijke rol is weggelegd voor de invloed van scheepswerf De Schelde. Daarnaast wil het muZEEum, in samenwerking met de havenbedrijven, het belang en werking van de hedendaagse haven laten zien. - Het versterken en toegankelijker maken van de collectie(s). Het muZEEum wil meer gebruikmaken van de mogelijkheid om, voor ons verhaal, belangrijke muse umstukken via bruikleen van (interna tionale (maritieme) musea te betrekken. Daarnaast zet het muZEEum in op de di gitalisering en onlinepresentatie van zijn collecties. - Focus op educatieve rol. Het muZEEum ziet educatie als één van zijn belangrijk ste taken. Het muZEEum wil een vast onderdeel worden van het lesprogramma van basisscholen tot hoger onderwijs. Het educatieve element zal ook terug te zien zijn voor de 'gewone' bezoekers door middel van audiotours, themarondleidin gen, workshops en lezingen. - Het muZEEum als spil van de (mari tieme) beleving van Vlissingen. Het mu ZEEum wil zijn rol als hét visitekaartje van de stad versterken o.a. door het VVV-kantoor te gaan huisvesten in het muZEEum en gezamenlijk meer stads- gerichte activiteiten te ontwikkelen. Voor toeristen wil het muZEEum zich meer gaan profileren als hét Michiel de Ruyter museum. Met deze plannen denkt het muZEEum te kunnen doorgroeien naar rond de 40.000 bezoekers per jaar. De financiering van de ze plannen zal grotendeels moeten komen uit particuliere middelen (fondsen, sponso ring, particuliere giften, crowdfunding, en zovoorts). Het muZEEum stelt dat het de verantwoordelijkheid is van de gemeente Vlissingen om voldoende financiële midde len ter beschikking te stellen om haar eigen collectie en gebouw op een kwalitatief vol doende niveau te (laten) beheren. De ambities zijn groot, maar ook broodno dig. Alleen zo kan het muZEEum de toe komst met vertrouwen tegemoet treden. Het zal zeker grote inspanningen vergen van alle betrokkenen bij het muZEEum om de plannen te realiseren. De Vrienden van het muZEEum en Gemeentearchief zullen hierbij, als dé ambassadeurs van het mu ZEEum, een belangrijke rol kunnen spelen. Een samenvatting van het Strategisch Plan is te vinden op de website van het muZEE um. Het volledige plan is op aanvraag te verkrijgen. Stuur een mail naar communicatie@muzeeum.nl. Januari 2017 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2017 | | pagina 29