gevaarlijke rivier bevaarbaar te maken met oeverlichten? De kennis over de Westerschelde Door de afsluiting van de Westerschelde (1585-1795) was de nautische kennis er over gebrekkig. Dit kwam omdat er tussen de zestiende en achttiende eeuw nauwelijks nauwkeurige metingen waren gedaan. In 1802 kwam de eerste betrouwbare kaart van de beroemde Fransman Charles- Francois Beautemps-Beaupré op de markt. In de Hollandse periode (1815-1830) zagen nog twee (geografisch beperkte) kaarten het licht.3 In 1866 volgde de eerste Belgische hydro grafische kaart. Deze waanzinnig gedetail leerde kaart - van circa twee bij een meter - kwam van de hand van August Stessels.4 Door zijn achtergrond als hydrograaf was Stessels de aangewezen persoon om een plan te maken voor oeververlichting. Zijn stelsel van lichten was een nautisch mees terwerk dat meer aandacht verdient dan het heeft gekregen. De Belgen wilden geen half werk leveren. Om er zeker van te zijn waar men de lich ten moest plaatsen, onderzochten zij waar de Westerschelde het diepst was. Na een jaar meten - bij eb en vloed, zomer en winter - waren de locaties bepaald. In de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart werd besloten dat er elf lichtopstanden, een vuurtoren en zes lichtschepen nodig waren om de veiligheid te garanderen.5 Ik kan mij maar moeilijk voorstellen hoe gespannen August Stessels was toen voor het eerst alle lichten werden ontstoken. Hij besefte als geen ander wat er deze nacht op het spel stond: de economische voor spoed van Antwerpen. En dat niet alleen. Wat als het mislukte, en schepen op de oevers zouden varen? Dat kon mensen levens kosten. Gelukkig ging het niet mis. Na enkele nachten voeren al meerdere schepen per nacht over de Westerschelde. Kaart van den loop der Beneden-Schelde, door ingenieur-hydrograaf Beautemps-Beaupré (1799, uitgeven in 1802).6 Er zit meer achter deze kaart dan het oog ziet. Rond 1800 was revolutionair Frankrijk in oorlog met Engeland. Napoleon vreesde een Engelse invasie. Om hen te misleiden gaf hij opdracht alle metingen met vier voet te verhogen. Zo zouden de Engelsen - bij een invasie - de vaargeul niet kennen, en op een van de vele zandbanken varen.7 Juli 2017 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2017 | | pagina 9