gaat met die van Den Helder en uit Vlis-
singen verdwijnt. Samen met het ophef
fen van de vesting komt Vlissingen weer
terecht in een slechte economische situatie.
Toch geeft het opheffen van de vesting
Vlissingen de kans om nu eindelijk te gaan
groeien. Zodra de vestingwerken zijn ver
dwenen kunnen de inwoners van Vlissin
gen de buitengebieden gaan ontwikkelen.
Zeker door de aanleg van het kanaal door
Walcheren ontstaan er veel mogelijkheden
tot economische groei. Langs het kanaal
bestaat de mogelijkheid tot de bouw van
laad- en losplaatsen.
"dan zullen de practische kennis en de
vaardigheid der Vlissingers boven anderen
in al wat op scheepvaart betrekking heeft
menige vrucht plukken van de uitgebreide
vaartdie langs het kanaal en bij het station
van den spoorweg zal plaats hebben"
Vlissings Weekblad 12-1-1867)
De komst van de spoorlijn Bergen op
Zoom-Vlissingen geeft samen met de aan
leg van het Kanaal door Walcheren de stad
de positieve opleving die het hard kan ge
bruiken. Zo blijkt maar weer welke rem
ming vestingwerken hebben op de ont
wikkeling van een stad. Want zonder het
beschikbaar komen van de vestinggronden
had het kanaal door Walcheren nooit aan
sluiting gekregen op de stad.
Afbeelding waarop te zien is dat de oostelijke
vestingwallen zijn verdwenen, 1873.
(Historisch Topografische Atlas,
Gemeentearchief Vlissingen)
De ontmanteling van de vesting begint in
1869. Maar het zal zeker tot begin twintigste
eeuw duren voordat alle vestingwerken ook
echt zijn verdwenen.
Wat overblijft van het verleden
Glacisstraat en Duinpoortweg zijn enkele
namen die nog herinneren aan de vesting-
tijd. Het mooie van de ligging van deze
straten is de overeenkomst met vroeger.
Het glacis liep waar nu de Glacisstraat is en
de Duinpoortweg ligt op de plek waar ooit
de Duinpoort stond. Hetzelfde geldt voor de
Singel; hier liep tot ver in de negentiende
eeuw de voorgracht.
Op de boulevard zijn ook nog herkennings
punten zichtbaar. Te beginnen bovenaan
de Coosje Buskenstraat. Hier is nog een
heel klein deel te zien van de Westbeer
met monnik. Dan volgt van de boulevard
tot aan Michiel de Ruyter het verloop van
het oude zeefront met daarop gelegen een
aantal bastions. Deze zijn nog steeds te
herkennen. Verder oostelijk is het laatste
bestaande bastion van het zeefront te zien
met daarop de Oranjemolen.
De in 2016 gerestaureerde Oostbeer gelegen aan de
Commandoweg is het laatste zichtbare en tastbare
deel van de vesting. (Foto Edwin Tilroe)
Over de auteur: EDWIN TILROE, geboren
in VlissingenOptiekondernemer in
de binnenstad van Vlissingen. Geïnte
resseerd in de lokale geschiedenis. Pu
bliceert regelmatig artikelen op zijn blog:
flessinghe.nl.
Oktober 2017
r jfffcr-'TI1*^*^'Mifl''