collectie. Het heeft zich beperkt tot het beeld
dat de drie Derts hebben vastgelegd van
de Koninklijke Schelde door de jaren heen.
Ondanks de beperking was het nog zoeken in
duizenden mogelijke foto's. De relatie tussen
de stad en scheepswerf wordt getoond aan
de aan de hand van drie thema's.
Stempel op de stad
De Scheldewerf heeft een onuitwisbaar stem
pel gedrukt op de maritieme stad Vlissingen.
Niet alleen vanwege de werkgelegenheid,
de trots, het geluid van de klinknagels en
de werftoeter, maar ook fysiek: hele wijken
hebben plaatsgemaakt voor de werf en
de schepen die er werden gebouwd en
gerepareerd, hoge kranen domineerden
de skyline van de stad. Vlissingen was de
Schelde en de Schelde was Vlissingen.
In opdracht van de Koninklijke Schelde-
groep hebben de drie Derts het werk op
de werf vastgelegd. Van kielleggingen
(het begin van de bouw van een schip) tot
tewaterlatingen (einde van de bouw van
een schip). De medische zorg voor het
personeel, ontspanning op de werf (kege
len, sportgroepen) tot hoog bezoek: het
werd allemaal gefotografeerd. Ook tech
nische zaken waar de Schelde trots op was,
kwamen op de gevoelige plaat: kranen, de
machinefabriek, de duikboten, het interieur
van schepen.
Herinneringen
In een interview te zien op de expositie
vertelt Hans Dert over het leven toen; als
ondernemer en fotograaf. Hij herinnert zich
de Scheldewerf en de foto-opdrachten.
Ook oud-medewerkers van De Koninklijke
Scheldegroep komen aan het woord.
C.L. Dert aan het fotograferen bovenop Hotel
Noordzee, 1950. (Fotocollectie Gemeentearchief
Vlissingen; Foto Dert Collectie)
Heeft u zelf herinneringen aan de Schelde
werf (als werknemer, als echtgenote van
een Scheldewerker, als (klein)kind van een
werfarbeider), dan nodigen wij u uit deze met
ons te delen: communicatie@muzeeum.nl.
Bij de expositie De Schelde volgens Dert
is een educatie- en activiteitenprogramma
ontwikkeld. Op de website van het
muZEEum (www.muzeeum.nl) vindt u hier
meer informatie over. De expositie is te
zien tot en met 2 april 2018.
(Met dank aan Gemeentearchief Vlissingen)
Den Spiegel
26