rJA NeA de Anna Catharina en de Vliegent Hart was voor de Kamer Zeeland van de Compagnie een extra aanleiding tot die betonning over te gaan. Een paar jaar later lagen er dan ook negen tonnen in het midden van het vaarwater. Tegen het eind van de eeuw zou Frans Naerebout vrijwel elk jaar in dienst van de Kamer langdurig bezig zijn met het leggen, verleggen en weghalen ervan. Veere, de geboortestad van de gebroeders Narebout, en Vlissingen, de stad waar zij het grootste deel van hun leven zouden wonen, waren van oudsher rivalen. Hoewel Veere de oudste rechten had in dit opzicht, maakten beide steden aanspraak op erken ning als de thuishaven van de Admiraliteit Zeeland. Ze vonden, dat die haar schepen bij hen op de marinewerf diende te bou wen en ze vanuit de marine magazijnen in hun stad moest uitrusten. Beide waren ook overtuigd van hun recht op een deel van de activiteiten van de Kamer Zeeland van de VOC, die in Middelburg haar kantoor en werf had. Beide namen in de achttiende eeuw deel in de sluikhandel in thee en ster ke drank op Engeland en in de omvang- rijke visserij op de Zeeuwse stromen. Maar de haven van Veere kon maar een beperkt aantal schepen ontvangen. In Vlissingen daarentegen, door zijn groter aantal ha vens en zijn wat gunstiger ligging, bloeide in de tweede helft van de achttiende eeuw niet alleen de koopvaardij, maar vooral de gesmokkelde export van genever en thee naar Engeland op. Vele honderden gezin nen van kooplieden, kuipers en schepelin gen werden ervan afhankelijk. Het herstel, in de periode 1750 tot 1753, van het in drukwekkende in 1680 gebouwde, maar in de loop van de jaren vervallen, ingestorte en onbruikbaar geraakte Vlissingse dok, versterkte de functie van de stad als ma rinebasis.6 Hoewel de Veerse stadsregering er herhaaldelijk bij de marine op aandrong weer eens een fregat bij hen op de werf op stapel te zetten en haar best deed een zeker aandeel in de smokkelhandel te behouden of terug te krijgen, trok Vlissingen vrijwel altijd aan het langste eind. Een deskundigheid echter waarop Veere tot laat in de eeuw bijna het monopolie voor heel Zeeland behield, was die van het lood sen van marine- en koopvaardijschepen, [El) III r_ ri I fr.tU Xl> ri r. 'V f I /I ti: v i: I. 1 Vil uil 1*A L d n lï' v. x i Zeekaart uit de Atlas Van Keulen, met rechts van de windroos de ligging van de scheepswrakken van de Vliegent Hart en de Anna Catharina. (Collectie muZEEum) 10 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2018 | | pagina 12