Het VOC schip Bantam en de Silvervisschers
Arthur Scheijde
meter lengte, meer dan tien meter breed
te en vijf meter holte (hoogte romp) een
behoorlijk groot schip. Dit schip werd al
langer geplaagd door rampzalige situa
ties. Eerder in 1693 werd de uitreis naar
Kaapstad ruw onderbroken door tegen
spoed. Onder de bemanning brak scheur
buik uit. Maar liefst 221 bemanningsleden
overleden aan boord en zij die overbleven
konden van zwakheid nauwelijks werken.
Het schip kwam op 8 februari dat jaar bij
Paternosterpunt aan de grond te zitten. Dit
is noord van de Saldanha baai die 140 ki
lometer ten noordwesten van Kaapstad
ligt. De eerste boot werd te water gelaten
en voer afgeladen met bemanningsleden
naar de kust. Slechts twee mannen wisten
land te bereiken. De één overleed van de
honger en de ander werd opgegeten door
wilde dieren. De tweede boot werd vervol
gens met uitgeputte bemanningleden en
een zieke officier te water gelaten om zui
delijker in de Saldanha baai alarm te slaan.
Hier lag een ander retourschip dat te hulp
Sint Nicolaas stond in de zeventiende eeuw al
bekend als de beschermheilige van kinderen,
kooplieden, boogschutters èn van zeevarenden.
Nicolaas zou als bisschop van Myra volgens een
legende begin vijftiende eeuw een opgetuigd
zeilschip met pelgrims op de Middellandse zee
van de ondergang hebben gered.
Vlak voor sinterklaasavond in het jaar 1697
verging op de Elleboog zandbanken voor
Vlissingen het terugkerende Amsterdamse
VOC-schip de Bantam. Delen van de lading kon
men redden, maar het schip ging volledig te
gronde. De opvarenden verkeerden slechts
gedeeltelijk onder de mantel der bescherming
van de goedheiligman, want minstens 40 man
overleefden dit debakel niet.
Het schip
Het pinasschip Bantam werd in 1683 in
Amsterdam gebouwd, was met ruim 43
Sint Nicolaas brengt de storm tot bedaren en redt het schip van de ondergang
(Gentile da Fabriano 1370-1427, Pinacotheek Vaticaan)
18
Den Spiegel