Het VOC schip Bantam en de Silvervisschers Arthur Scheijde meter lengte, meer dan tien meter breed te en vijf meter holte (hoogte romp) een behoorlijk groot schip. Dit schip werd al langer geplaagd door rampzalige situa ties. Eerder in 1693 werd de uitreis naar Kaapstad ruw onderbroken door tegen spoed. Onder de bemanning brak scheur buik uit. Maar liefst 221 bemanningsleden overleden aan boord en zij die overbleven konden van zwakheid nauwelijks werken. Het schip kwam op 8 februari dat jaar bij Paternosterpunt aan de grond te zitten. Dit is noord van de Saldanha baai die 140 ki lometer ten noordwesten van Kaapstad ligt. De eerste boot werd te water gelaten en voer afgeladen met bemanningsleden naar de kust. Slechts twee mannen wisten land te bereiken. De één overleed van de honger en de ander werd opgegeten door wilde dieren. De tweede boot werd vervol gens met uitgeputte bemanningleden en een zieke officier te water gelaten om zui delijker in de Saldanha baai alarm te slaan. Hier lag een ander retourschip dat te hulp Sint Nicolaas stond in de zeventiende eeuw al bekend als de beschermheilige van kinderen, kooplieden, boogschutters èn van zeevarenden. Nicolaas zou als bisschop van Myra volgens een legende begin vijftiende eeuw een opgetuigd zeilschip met pelgrims op de Middellandse zee van de ondergang hebben gered. Vlak voor sinterklaasavond in het jaar 1697 verging op de Elleboog zandbanken voor Vlissingen het terugkerende Amsterdamse VOC-schip de Bantam. Delen van de lading kon men redden, maar het schip ging volledig te gronde. De opvarenden verkeerden slechts gedeeltelijk onder de mantel der bescherming van de goedheiligman, want minstens 40 man overleefden dit debakel niet. Het schip Het pinasschip Bantam werd in 1683 in Amsterdam gebouwd, was met ruim 43 Sint Nicolaas brengt de storm tot bedaren en redt het schip van de ondergang (Gentile da Fabriano 1370-1427, Pinacotheek Vaticaan) 18 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2018 | | pagina 20