Links de Saldanhabaai en rechts de Tafelbaai bij Kaapstad, detail, 1665 Atlas Vingboons (Nationaal Archief NL-HaNA_4.VELH_619.35). Paternoster Punt valt net links/Noord buiten de kaart. schoot. De Bantam werd versleept naar de Tafelbaai bij Kaapstad waar meer hulp kon worden geboden aan degenen die nog in leven waren. Fatale reis De allerlaatste terugreis in 1697 had bui tengewoon lang geduurd. Meestal reisde een schip binnen een half jaar terug, maar de Bantam was elf maanden eerder in ja nuari al vertrokken. Commandeur Hendrick Pronck voerde de retourvloot aan vanaf de Bantam. Hij was ook commandeur ge weest op de Bantam in een uitreizende vloot. In mei ging de de vloot van elf sche pen bij Kaapstad voor anker voor de tra ditionele verversingsstop. Een paar dagen na aankomst stak een flinke storm op. De Waddinxveen uit de retourvloot en de Oosterland die al op de rede lag sloegen door sterke wind van hun ankers en raak ten aan lager wal. In de middag vergingen zij beiden in de buurt van elkaar. Ongeveer 140 man kwam hierbij om en twee van de vier geredden overleefden het. Het waren de kajuitwachter en een matroos van de Oosterland. De kajuitwachter had gezien hoe iemand twee zakjes diamanten uit de persoonlijke kist van de schipper confis- ceerde om later af te geven. Die man over leefde de schipbreuk echter niet. In 1988 werden beide wrakken ontdekt en sinds 1994 worden zij uitgebreid onderzocht. De opvarenden van de Bantam hadden op hun laatste reis al spannende momenten mee gemaakt tijdens die storm en hadden de schepen zien vergaan. In Kaapstad over leed bovendien nog commandeur Pronck. Hij werd begraven en Schout-bij-nacht Hendrik Gravia nam het commandeurs stokje over. Schipbreuk 'in het inkomen van de Wielingen, in December 1697 verongeluckt, dogh met bergingh van maar een gedeelte van des- selfs ladinge, en dat gantsch nat en be- schadight (was)zo schreef Van Dam over de schipbreuk van de Bantam vlak voor Vlissingen op 3 december. Het schip had op haar laatste reis een lading aan boord van onder andere salpeter, kauri's, 60.000 pond peper en 383.564 gulden. De totale schadesom van de lading werd beraamd op ongeveer een miljoen gulden, wat een enorm bedrag was in die tijd. Verderop bij Westkapelle was ook het VOC- schip Vrijburg in de problemen gekomen. Januari 2018 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2018 | | pagina 21