Dit was genoodzaakt om bij de Rassen in
de buurt van Westkapelle voor anker te
gaan. De Vrijburg zal vernoemd zijn ge
weest naar het voormalige buitenhof in
West-Souburg. Enkele dagen later werd het
zonder masten een Zeeuwse haven binnen
gesleept.
De Bantam was te zeer vastgeraakt op de
Elleboog om te verslepen. In de kranten
werd melding gemaakt van het vastraken
op de zand-'Plaet'. De stuurlieden wisten
vrij snel aan land te komen en verslag te
doen.
Op 9 december was men al bezig de eerste
goederen uit het schip te bergen. Bij vloed
stond het dek onder water. Dit betekent dat
bij eb het schip nog begaanbaar was. Door
de continue stroming van de getijden zal
het steeds dieper in de zandbank zijn ge
woeld tot er moeilijk nog iets af te halen
viel. Op 16 december voeren vier schepen
de Vlissingse haven binnen vol gesalveerde
goederen van de Bantam. Het schip zelf
ging volledig verloren.
Silvervisschers
Al op de dag van de schipbreuk vergader
den de bewindhebbers van de VOC erover.
Op 19 december besloten zij 'De beken
de Silvervisschers van Enckhuyse' naar
Vlissingen te laten komen 'om de goederen
van dat schip te brengen en op te visschen'.
In eerste instantie waren het acht man,
maar meer mensen waren nodig om al het
materieel naar Zeeland vervoerd te krij
gen. Op 26 december waren de zilvervis
sers bij de vergadering aanwezig en werd
met hen overeengekomen 'dat sy van de
goederen die van 't voorschreven wrack co-
men te visschen en bergen sullen genieten
den dertienden penninck affgetrocken alle
oncosten daaromme te doen'. Zij ontvingen
dus een deel van wat ze opdoken, maar
moesten zelf in alle onkosten voorzien. Dit
was gebruikelijk, maar bracht ook het ri
sico met zich mee dat ze selectief materieel
opdoken van het wrak.
Enkhuizen was bekend om haar duikers
eind zeventiende eeuw. De duikers die in
1690 veel stukken geschut van het wrak
van het voor de Oranjemolen vergane ad
miraalschip Walcheren opdoken, kwamen
ook uit Enkhuizen. De Enkhuizers stopten
met duiken op het wrak van de Walcheren
toen de dure bronzen stukken waren opge
doken. Meerdere goedekopere ijzeren stuk
ken lieten ze liggen, dit tot irritatie van de
admiraliteit.
Kiuinn^kf-niR
LftiU
f5■jssisttnS
MiiHïfluuitö
Detail uit een kaart van de kust van Holland en Vlaanderen van Schouwen tot Duinkerken met
rechts de grote zandbanken van de Elleboog (1735).
20
Den Spiegel