staven uit de kajuit redden van de onder gang. Eén van hen had zoveel staven goud in zijn kleding gestopt, dat toen hij van de Leymuiden afsprong en per ongeluk naast het vlot in het water viel, hij door het ge wicht van het goud als een blok naar de bodem zakte en verdronk. De bravere Jan Fredrik Scheyde voer op de Renswoude verder naar de oost. Alle vier de Scheyde broers kwamen in de Oost op enig moment terecht in het hos pitaal van Batavia. Drie van hen bliezen er hun laatste adem uit. Adriaan Scheyde was tegelijkertijd met zijn broer Jan Fredrik in het hospitaal. Hij herstelde en reisde te rug op de Woestduyn, leed schipbreuk bij Westkapelle en werd door Naerebout ge red. Indien Adriaan de schipbreuk van de Woestduyn niet had overleefd, zou de fami lie Scheyde volledig zijn uitgestorven. Adriaan reisde terug naar huis in Amster dam, trouwde driemaal en zette de familie- lijn die aan een zijden draadje had gehangen voort. Omdat zijn nazaat Evert Scheyde, mijn overgrootvader, terecht kwam in het Amsterdamse burgerweeshuis, ging het verhaal over deze schipbreuk in de over levering verloren. Door urenlang struinen in archieven en de uiteindelijke vondst van een kleine opmerking in een financieel archiefstuk, kwam de heldhaftige Vlissingse reddingsoperatie uit de VOC tijd weer on der de aandacht. Dit verhaal had, net als de drenkelingen en de redders, geworsteld, maar kwam uiteindelijk toch weer boven. Enige schilderij Een paar jaar na publicatie van het boek De Woestduynschipbreuk nader ontrafeld uit 2010 nam de heer Kees Vliet Vlieland telefonisch contact op met de mededeling dat hij een schilderij had verworven van de Woestduyn. De eerste reactie was 'Aha, van de schipbreuk!', aangezien er alleen af beeldingen van het schip bekend zijn nadat het schipbreuk leed. 'Nee, van ervoor, een aquarel', was het antwoord. Vol verwach ting bracht ik een bezoek aan Vliet Vlieland en zijn vrouw. Dit zorgde voor helderheid in het verhaal. Het schilderij is een aqua- rel op grootformaat met een bijpassende contemporaine Rococo lijst. Bovenaan staat de naam Wostduyn met tussen de 'O' en de 'S' nog een kleine letter 'e' toege voegd. lange tijd is gezocht naar afbeeldin gen van dit schip vol getuigd, maar tot dit moment was slechts een kleine, zeer ruwe schets gevonden van het schip in de baai bij Kaapstad. De heer Vliet Vlieland bezit het enige schilderij dat bekend is van dit in Zeeland zo beroemde schip. Het enige schilderij van de Woestduyn (collectie C. J. Vliet Vlieland, Middelburg/foto: Arthur Scheijde). Identificatie De collectie van Het Scheepvaartmuseum bevat enkele scheepsportretten die verwant schap vertonen met dit schilderij. De Ley- derdorp (1771), de Jonge Lieve (1774), de Hoop (1778) en het Huys te Spyk (177?). Zij zijn alle vier niet gesigneerd. Ze worden soms toegewezen aan J. Houck omdat hij wèl een vergelijkbaar portret signeerde van de Beekvliet (1752). Het verschil van twee decennia tussen de werken doet vermoeden dat een andere schilder dan Houck de drie van latere datum heeft geschilderd. Het schilderij van de Woestduyn is linksonder gesigneerd 'I.D.M.'. De romp van de Jonge Liefde toont grote overeenkomsten met het schilderij van de 12 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2018 | | pagina 14