verdedigingswerken. Dat waren fort de Nolle, fort de Ruiter en de kroonwerken Linker Kroonwerk, Midden Kroonwerk en het Recht er Kroonwerk. Van het Linker Kroonwerk is thans nog de gracht aanwe zig. Die ligt rond de woonwijk Het Fort aan de President Rooseveltlaan. Het Midden Kroonwerk was waar vroeger het vliegveld gelegen heeft, en waar thans de wijk Wes- terzicht ligt. Het Rechter Kroonwerk lag op het eind van de Buitenhaven, aan de Visodeweg te Oost Souburg. Ze leken veel op de burchten van vroe ger, zoals thans nog gedeeltelijk in Oost Souburg te zien is. Ze hadden ook een aar den wal met een gracht er omheen, in de vorm van een vierkant of een vijfhoek. In het midden van het fort stond meestal een houten of stenen toren, van waar men een goed zicht had om op de vijand te schie ten en ook enigszins gedekt stond voor vijandelijk vuur. En op het binnenterrein stond een barak voor de soldaten en wat gebouwtjes voor het materiaal et cetera. Er was ook ruimte genoeg om nog een batte rij geschut te plaatsen, zodat het een goed te verdedigen vesting was. Vlissingen had toentertijd maar liefst zes kazernes waar wel enkele duizenden militairen in onder gebracht konden worden. De grootste, ka- zerne Cavalier, bij de Bomvrije toren kon maar liefst 600 man herbergen en in nood gevallen konden er wel 900 man in gepropt worden. Vlissingen was toen nog een echte garnizoensstad met zelfs nog een marine haven en dito werf, de latere KMS werf. Staat van Oorlog Kort nadat de onlusten begonnen waren, werden op het eind van oktober 1830 de vestingsteden die dicht bij de voormalige grens gelegen waren in Staat van Oorlog verklaard. Dat waren Maastricht, Den Bosch, Breda, Bergen op Zoom en natuur lijk ook Vlissingen. Dat hield onder andere in dat er van hogerhand, in dit geval het Ministerie van Oorlog, onderzoek gedaan werd naar de toestand waarin de vestigin gen zich bevonden. Wat Vlissingen betreft viel dat gelukkig nogal mee. Volgens een uitgebreid rapport van de instantie bevond de vesting zich nog in een goede staat. Er bleek nog wel wat achterstallig onder houd te zijn. Met name het wegdek van 'de lange steenen brug buiten de Rammekens- poort' was zo slecht dat zware wagens of kanonnen er in weg zouden kunnen zakken en in de gracht vallen. Dat ingeval niet spoedig in derselver herstel voorzien wordt, door het wegzinken der De brug voor de Rammekenspoort, circa 1750; kopergravure. (Historisch Topografische Atlas Gemeentearchief Vlissingen) 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2018 | | pagina 18