toe over de zwarte vlag te gebruiken in combinatie met individuele symbolische te kens die daarop werden aangebracht.4 Ook bij de marine werd gebruik gemaakt van deze bloedvlaggen, zoals bijvoorbeeld heel duidelijk is te zien aan de achterstevens van de schepen op het schilderij De zeeslag in de Sont op 8 november 1658 van Jan Abrahamsz. Beerstraten. Op het schilderij Het vertrek van Abraham Crijnssen naar West-Indië in 1666, van Lieve Verschuier is op de bloedvlag boven de spiegel ook nog in het wit een arm met een zwaard te zien, een symbool dat ook is weergegeven op de Middelburgse bloedvlag (tevens voorzien van de gouden burcht) van de Mercurius van Willem van de Velde de Oude.5 Op de bloedvlag van de Nederlandse steden van waaruit zowel kaperschepen als oorlogs schepen werden uitgerust was doorgaans een ander herkenningsteken aangebracht, om aan tegenstanders duidelijk te ma ken uit welke stad men kwam. Vlissingse kapers gebruikten een geus of bloedvlag met een witte of (goud)gele kruik. Van de vlaggen van het maritiem muZEEum te Vlissingen zijn authenticiteit, herkomst en ouderdom helaas niet bekend, terwijl dit om bovenvermelde redenen nu juist zo in teressant zou zijn om te weten.6 Vaststelling van de officiële vlag in 1973 Pas recentelijk werd de rode vlag met de witte kruik de officiële stadsvlag. Op 18 september 1970 was er een schrijven van de Provinciale Griffie naar alle gemeen telijke colleges in de provincie uitgegaan waarin werd opgeroepen bij invoering van een nieuwe vlag de Hoge Raad van Adel in te schakelen, waarbij duidelijk in kleur en afbeelding het ontwerp voorgelegd moest worden. Het meest opvallende in deze brief was echter het derde punt waarin het be staan van een in gebruik zijnde vlag werd omschreven. Hierin werd namelijk gesteld dat indien geen formeel besluit aanwezig is doch een vlag traditioneel wordt gevoerd, een mededeling ter zake met opgave zo mo gelijk van een eerste vermelding der vlag in geschrifte met bronaanduiding aan de Hoge Raad van Adel voorgelegd moest worden.7 Bij buurgemeente Middelburg hadden B en W dit punt uitdrukkelijk naast zich neergelegd. Op 22 april 1974 stelde de gemeenteraad daar een officiële stads- vlag vast die voorheen alleen als geus werd gehanteerd. Het meest kwalijke echter was dat B en W van Middelburg tussen 1964 en 1974 zelf bepaalden hoe de toekom stig vlag er uit zou komen te zien, zonder hiertoe ooit uitgebreid iconologisch en his torisch onderzoek naar te hebben laten ver richten, terwijl wel voorgesteld werd alsof dit het geval was en als sinds circa vierhon derd jaar een andere vlag in gebruik was.8 In Vlissingen gingen B en W op vergelijk bare wijze te werk. Ook hier werd eigenlijk alleen naar de iconologie van het wapen en niet naar die van de vlag gekeken, terwijl dit twee wezenlijk separate zaken betreft. In het geval van Vlissingen werd de stadsgeus echter al vanaf het begin van de zeventien de eeuw als stadsvlag gebruikt en was er dus wel sprake van een eeuwenoude tradi tie, anders dan in Middelburg. Stadsvlag Vlissingen 1970 Toen de gemeente Vlissingen naar aanlei ding van de provinciale brief van 18 sep tember 1970 een onderzoek deed naar invoering van een gemeentevlag bleek dat een dergelijk besluit nooit genomen was. Wel ging de betreffende gemeentearchiva ris N. Veldhuis te kort door de bocht door te stellen dat de gemeentevlag al voorkwam op schepen en gebouwen op schilderijen uit de zeventiende eeuw, zonder te beseffen dat gebruik van vlaggen wel aan context (oorlog, admiraliteitsschip) onderhevig kan zijn. Opnieuw werd er daarbij vanuit gegaan 4 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2018 | | pagina 6