vijf uur 's morgens werd Kaap Gris-Nez,
westelijk van Calais waargenomen. Op een
toren langs de Franse wal zag men vlag
gen waaien hetgeen een teken was dat er
schepen waren die langs de wal kruisten.
Om vijf uur 's morgens werd jacht gemaakt
op enkele schepen met de Keizerlijke vlag.
Tezelfdertijd werd een konvooi van brik
schepen waargenomen zonder dat het es
corte had. Samen met Jarry, die een halve
mijl voor lag, werd er jacht op gemaakt.
Jarry voerde de Engelse vlag. Het konvooi
bestond uit vijf Britse schepen. Zodra Jarry
het eerste schip bereikte gaf hij een salvo
en Le Turcq zeilde vervolgens door. De
andere schepen hadden nu de lijzeilen bij
gezet en hielden de Engelse wal aan waar
ze beschutting zochten bij de zandbanken
voor Sandwich, nabij Ramsgate. Dat deed
Le Turcq besluiten om terug te zeilen naar
een brik en logger die voor de Engelse wal
voor anker lagen. Nu echter doemde het
escortefregat op, waardoor Jarry zijn prijs
moest verlaten. Het fregat zette de achter
volging in, maar Le Turcq liet het scheeps
volk op het achterdek plaats nemen en
merkte dat hij wel negen tot tien knopen
kon maken met het schip en het fregat er
uit zeilde.24
In de nacht van maandag op dinsdag werd
om vijf uur 's nachts een driemastschip
waargenomen, waar aanvankelijk jacht op
werd gemaakt, maar eenmaal naderbij ge-
komen werd nog tijdig opgemerkt dat dit
hetzelfde schip was dat die middag jacht
had gemaakt op de kotter van Jarry. De
manoeuvre had wel effect, want het fregat
maakte nu jacht op de Zeeuw en Jarry kon
het Kanaal uitkomen en werd niet meer
gezien. In de middaguren werden diverse
zeilen waargenomen en opgejaagd, maar
alle bleken neutrale schepen. Om halfze
ven 's avonds kwam in het zuiden de hoek
van het eiland Wight in zicht. Om acht uur
werd een sloep gepraaid die uit Oostende
kwam. Woensdag 19 juni kwamen 's och
tends zes uur opnieuw schepen in zicht
waaronder een fregat van 32 stuks geschut.
Deze lag slechts op een halve mijl afstand,
maar opnieuw bleken de zeilkwaliteiten van
de Zeeuw superieur, in een tijd van drie uur
zeilen wist men een voorsprong van twee
uur op het schip uit te bouwen. Om negen
uur 's ochtends werd het fregat ten westen
van het kaperschip gepeild. Een ander fre
gat werd in het zuidwesten waargenomen
en een derde in het zuidoosten. Portland
(nabij Weymouth) werd op zes uur afstand
gepeild. 's Nachts werd het kaperschip ge
praaid door een Britse brik met een lan
taarn op het achterdek die hen vroeg wie zij
waren, waar ze vandaan kwamen en waar
de reis naartoe ging? Waarschijnlijk waren
er fregatten in de buurt en kapitein Le Turcq
liet het scheepsvolk zich verbergen, deed
of hij hen niet goed kon verstaan en gaf te
PoRtlamd
f /,,rA t/fj
Gezicht op het kasteel van
Portland, dat de toegang tot
Weymouth bewaakt en waar
schijnlijk werd waargenomen
door Pierre le Turcq op de
voorlaatste dag van zijn laat
ste kruistocht, foto Francis
Frith, 1891, Rijksmuseum
Amsterdam, RP-F-2000
126.21.
Januari 2019
9