vijf uur 's morgens werd Kaap Gris-Nez, westelijk van Calais waargenomen. Op een toren langs de Franse wal zag men vlag gen waaien hetgeen een teken was dat er schepen waren die langs de wal kruisten. Om vijf uur 's morgens werd jacht gemaakt op enkele schepen met de Keizerlijke vlag. Tezelfdertijd werd een konvooi van brik schepen waargenomen zonder dat het es corte had. Samen met Jarry, die een halve mijl voor lag, werd er jacht op gemaakt. Jarry voerde de Engelse vlag. Het konvooi bestond uit vijf Britse schepen. Zodra Jarry het eerste schip bereikte gaf hij een salvo en Le Turcq zeilde vervolgens door. De andere schepen hadden nu de lijzeilen bij gezet en hielden de Engelse wal aan waar ze beschutting zochten bij de zandbanken voor Sandwich, nabij Ramsgate. Dat deed Le Turcq besluiten om terug te zeilen naar een brik en logger die voor de Engelse wal voor anker lagen. Nu echter doemde het escortefregat op, waardoor Jarry zijn prijs moest verlaten. Het fregat zette de achter volging in, maar Le Turcq liet het scheeps volk op het achterdek plaats nemen en merkte dat hij wel negen tot tien knopen kon maken met het schip en het fregat er uit zeilde.24 In de nacht van maandag op dinsdag werd om vijf uur 's nachts een driemastschip waargenomen, waar aanvankelijk jacht op werd gemaakt, maar eenmaal naderbij ge- komen werd nog tijdig opgemerkt dat dit hetzelfde schip was dat die middag jacht had gemaakt op de kotter van Jarry. De manoeuvre had wel effect, want het fregat maakte nu jacht op de Zeeuw en Jarry kon het Kanaal uitkomen en werd niet meer gezien. In de middaguren werden diverse zeilen waargenomen en opgejaagd, maar alle bleken neutrale schepen. Om halfze ven 's avonds kwam in het zuiden de hoek van het eiland Wight in zicht. Om acht uur werd een sloep gepraaid die uit Oostende kwam. Woensdag 19 juni kwamen 's och tends zes uur opnieuw schepen in zicht waaronder een fregat van 32 stuks geschut. Deze lag slechts op een halve mijl afstand, maar opnieuw bleken de zeilkwaliteiten van de Zeeuw superieur, in een tijd van drie uur zeilen wist men een voorsprong van twee uur op het schip uit te bouwen. Om negen uur 's ochtends werd het fregat ten westen van het kaperschip gepeild. Een ander fre gat werd in het zuidwesten waargenomen en een derde in het zuidoosten. Portland (nabij Weymouth) werd op zes uur afstand gepeild. 's Nachts werd het kaperschip ge praaid door een Britse brik met een lan taarn op het achterdek die hen vroeg wie zij waren, waar ze vandaan kwamen en waar de reis naartoe ging? Waarschijnlijk waren er fregatten in de buurt en kapitein Le Turcq liet het scheepsvolk zich verbergen, deed of hij hen niet goed kon verstaan en gaf te PoRtlamd f /,,rA t/fj Gezicht op het kasteel van Portland, dat de toegang tot Weymouth bewaakt en waar schijnlijk werd waargenomen door Pierre le Turcq op de voorlaatste dag van zijn laat ste kruistocht, foto Francis Frith, 1891, Rijksmuseum Amsterdam, RP-F-2000 126.21. Januari 2019 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2019 | | pagina 11