basis van een goed georganiseerde post- rit; iets wat hem inderdaad ook is gelukt. Bovendien bleek Vlissingen bereid een fi nancieel belangrijke rol te vervullen in de nieuwe postverbinding, in feite de voorge stelde rol van Middelburg over te nemen. De vier kleine Zeeuwse steden Vlissingen, Veere, Goes en Tholen zagen de voordelen van een postrit voor de Hollandse brieven. Ze hielden hun besluitvormende vergade ring op 30 september 1745, waarbij het Algemeen Contract besproken werd. De voornaamste punten uit dit contract zijn: - Elke deelnemende stad moet een post meester of postcommies aanstellen, die ervoor zorgt dat alle aan het postkantoor aangebrachte brieven met de bestem ming Holland of een van de andere pro vincies of aangrenzende landen, met de postrijder in een afgesloten valies naar Steenbergen gezonden worden (een sleu tel in elk postkantoor en een sleutel in Steenbergen). - Het gebruikmaken van boden of schip pers bij het brievenvervoer wordt ver boden. Brieven met een Zeeuwse be stemming mogen wel met een bode of schipper worden meegegeven, of gaan mee onder de klep van het postvalies. (Deze brieven gingen dus niet mee naar Steenbergen!) - De postrijder van Steenbergen neemt de afgesloten valiezen over bij het veer van Gorishoek of Strijenham in Tholen. De Zeeuwse steden zijn verantwoordelijk voor het vervoer tot en met het Sloeveer, de rit door Zuid-Beveland via Goes naar Yersekendam en de overtocht over de Oosterschelde naar het eiland Tholen. - De brieven vertrekken tweemaal per week, en wel op zondag- en woensdag avond, naar Steenbergen waar ze gesor teerd worden voor de verschillende routes. De retourbrieven komen, met de Franse of Brabantse brievenmalen uit Holl and, op dinsdag en vrijdag aan bij Moerdijk en worden met de Steenbergse postrijder voor sortering naar Steenbergen gebracht. Daarna gaan de stedelijke postvaliezen zo snel mogelijk naar Gorishoek, zodat ze op donderdag- en zondagmorgen in de ver schillende steden zullen kunnen arriveren. - De briefporten zullen per stad in een re glement worden vastgelegd. In Steen bergen zullen alle gaande en komende brieven worden geregistreerd met datum, afzender en bestemming, zodat bij ver missing altijd kan worden nagegaan of de brief Steenbergen bereikt heeft. - Het contract wordt aangegaan voor een termijn van drie jaar, waarna op grond van de ervaringen een definitief contract tot stand zal kunnen komen. Tot het con tract zullen geen andere steden worden toegelaten zonder instemming van de contracterende partijen. - Het voorstel werd daarna ter goedkeu ring voorgelegd in de vergadering van de betreffende stadsbesturen. Vervolgens sloot Le Jeune met elk van de vier ste den een afzonderlijk, particulier contract. Met Vlissingen gebeurde dit meteen. Vermoedelijk was dit contract al aan Vlissingen toegezonden voorafgaand aan de vergadering over het algemene con tract. De datering is namelijk 30 septem ber 1745 en de datum van de generale conventie is opengelaten. De belangrijk ste specifieke punten zijn: - De brieven gaan op zondag en woens dag per postrijder in een gesloten va lies voor rekening van de postmeester van Vlissingen tot het Sloe en met de veerman over het Sloe, vervolgens per postrijder door het land van Goes naar Yersekendam en met een veerman over de (Ooster)Schelde naar Gorishoek of Strijenham in het land van Tholen. In Tholen neemt de postrijder van de post meester van Steenbergen het afgesloten valies over. Vanaf het veer van Tholen zijn de verdere kosten voor Le Jeune. - Het port van de brieven wordt verdeeld tussen beide postmeesters, namelijk een derde voor de postmeester van Vlissingen en tweederde voor de postmeester van Steenbergen, waarbij deze laatste de be taling aan andere postmeesters voor zijn rekening neemt. - Vlissingen en Veere zullen het eerste jaar elk duizend gulden bijdragen aan de kos- Januari 2019 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2019 | | pagina 21