basis van een goed georganiseerde post-
rit; iets wat hem inderdaad ook is gelukt.
Bovendien bleek Vlissingen bereid een fi
nancieel belangrijke rol te vervullen in de
nieuwe postverbinding, in feite de voorge
stelde rol van Middelburg over te nemen.
De vier kleine Zeeuwse steden Vlissingen,
Veere, Goes en Tholen zagen de voordelen
van een postrit voor de Hollandse brieven.
Ze hielden hun besluitvormende vergade
ring op 30 september 1745, waarbij het
Algemeen Contract besproken werd. De
voornaamste punten uit dit contract zijn:
- Elke deelnemende stad moet een post
meester of postcommies aanstellen, die
ervoor zorgt dat alle aan het postkantoor
aangebrachte brieven met de bestem
ming Holland of een van de andere pro
vincies of aangrenzende landen, met de
postrijder in een afgesloten valies naar
Steenbergen gezonden worden (een sleu
tel in elk postkantoor en een sleutel in
Steenbergen).
- Het gebruikmaken van boden of schip
pers bij het brievenvervoer wordt ver
boden. Brieven met een Zeeuwse be
stemming mogen wel met een bode of
schipper worden meegegeven, of gaan
mee onder de klep van het postvalies.
(Deze brieven gingen dus niet mee naar
Steenbergen!)
- De postrijder van Steenbergen neemt
de afgesloten valiezen over bij het veer
van Gorishoek of Strijenham in Tholen.
De Zeeuwse steden zijn verantwoordelijk
voor het vervoer tot en met het Sloeveer,
de rit door Zuid-Beveland via Goes naar
Yersekendam en de overtocht over de
Oosterschelde naar het eiland Tholen.
- De brieven vertrekken tweemaal per
week, en wel op zondag- en woensdag
avond, naar Steenbergen waar ze gesor
teerd worden voor de verschillende routes.
De retourbrieven komen, met de Franse
of Brabantse brievenmalen uit Holl and,
op dinsdag en vrijdag aan bij Moerdijk
en worden met de Steenbergse postrijder
voor sortering naar Steenbergen gebracht.
Daarna gaan de stedelijke postvaliezen zo
snel mogelijk naar Gorishoek, zodat ze op
donderdag- en zondagmorgen in de ver
schillende steden zullen kunnen arriveren.
- De briefporten zullen per stad in een re
glement worden vastgelegd. In Steen
bergen zullen alle gaande en komende
brieven worden geregistreerd met datum,
afzender en bestemming, zodat bij ver
missing altijd kan worden nagegaan of de
brief Steenbergen bereikt heeft.
- Het contract wordt aangegaan voor een
termijn van drie jaar, waarna op grond
van de ervaringen een definitief contract
tot stand zal kunnen komen. Tot het con
tract zullen geen andere steden worden
toegelaten zonder instemming van de
contracterende partijen.
- Het voorstel werd daarna ter goedkeu
ring voorgelegd in de vergadering van
de betreffende stadsbesturen. Vervolgens
sloot Le Jeune met elk van de vier ste
den een afzonderlijk, particulier contract.
Met Vlissingen gebeurde dit meteen.
Vermoedelijk was dit contract al aan
Vlissingen toegezonden voorafgaand aan
de vergadering over het algemene con
tract. De datering is namelijk 30 septem
ber 1745 en de datum van de generale
conventie is opengelaten. De belangrijk
ste specifieke punten zijn:
- De brieven gaan op zondag en woens
dag per postrijder in een gesloten va
lies voor rekening van de postmeester
van Vlissingen tot het Sloe en met de
veerman over het Sloe, vervolgens per
postrijder door het land van Goes naar
Yersekendam en met een veerman over
de (Ooster)Schelde naar Gorishoek of
Strijenham in het land van Tholen. In
Tholen neemt de postrijder van de post
meester van Steenbergen het afgesloten
valies over. Vanaf het veer van Tholen
zijn de verdere kosten voor Le Jeune.
- Het port van de brieven wordt verdeeld
tussen beide postmeesters, namelijk een
derde voor de postmeester van Vlissingen
en tweederde voor de postmeester van
Steenbergen, waarbij deze laatste de be
taling aan andere postmeesters voor zijn
rekening neemt.
- Vlissingen en Veere zullen het eerste jaar
elk duizend gulden bijdragen aan de kos-
Januari 2019
19