N ICOLAAS LAMBRECHTSEN, ten van het oprichten en functioneren van een postveer tussen Zuid-Beveland en Tholen. De daaropvolgende jaren zul len de kosten van het overvaren volledig voor rekening van beide steden zijn. - De vervoerskosten tot Tholen zullen voor de helft door Vlissingen betaald worden. Vlissingen zal proberen deze kosten goed te maken uit de extra porten van brieven die over Vlissingen naar Middelburg zul len gaan. (Men verwachtte kennelijk dat veel brieven voor Middelburg over de nieuwe route via Vlissingen zouden gaan, maar dat zou tegenvallen!) - Vlissingen bedingt dat bij deelname van Middelburg aan de Landpost alsnog tweederde van de gemaakte totale kos ten door Middelburg betaald dient te wor den. Gedoeld wordt hierbij op de kosten van aanleg en uitrusting van het Sloeveer en van postrijders en paarden in Zuid- Beveland op basis van een calculatie die men daarover achteraf zou maken. De start van de eerste Landpostrit is be kend uit een proclamatie van postmees ter Lambrechtsen. Hij had een plakkaat opgehangen op het postkantoor. Dit plak kaat bleek, wonderlijk genoeg, alleen nog Fallmrefter te V liflaigeïi fl£tft by dczCü Ud ill to Cfi cell jdcf tamii, du iltc ïpne briefenindifllincretylc op j.1Êe ||o!".iraJfe (tedn «i Pbafciu «i tetdtt* site luhkom ayLcA,gH9 uiegeïoodcrEill alfiten Vlanderen roariaap rallen mrtreklen bke een rydende PafljLlLaö te linde i en dil de or diruir it dijjen gcregotcen syn op Zoodig en Weaesdq»,. ep vclkc digcA men dc Britten kin befisltes au iye Cocnptoirnieter- kJ? set bjSf-ftt naren 'i irends. v De Erkfm zsitlcn wïikometi TK-eg&tpg en atooJ, «log dal ril udcf koflixn bepaald wordenzoo wegcni dc jan- Lck-hlI lit Jc uilJccling. Pc VJiijuIc ItAdagfll ifS Mivdlg «n DaoJtcJig itimJ. Pr «rfti Poft lil «nnUta ToonnJjj itoikI Jyn ij Afiil J7-Iti. 't Afb. 4 Landpostplakkaat van de postmees ter van Vlissingen om de opening van de Landpostrit aan te kondigen. Bron: Archiv Fürst Thurn und Taxis Regensburg, inv. nr. 5145. aanwezig in het archief van Thurn Taxis in Regensburg, de postorganisatie in de Zuidelijke Nederlanden. Lambrechtsen had dit plakkaat bijgesloten in een brief aan Thurn Taxis, waarin hij de nieuwe post- route aankondigde en vroeg de brieven voor Vlissingen over de nieuwe route te mogen ontvangen. De Zeeuwse Landpostroute De Zeeuwse postrit liep van het Sloeveer tussen Walcheren en Zuid-Beveland naar het postkantoor in Steenbergen. De post- loper van Veere en de postrijder van Vlis- singen brachten op zondag en woensdag een afgesloten brievenmaal tot aan het Sloeveer. Tot 1750 was dat het Groot Sloe- veer bij Arnemuiden, daarna het Klein Sloeveer van Sint Joosland naar de Zuid- Kraaijertpolder in Zuid-Beveland. In 1755 werd besloten het veer te verleggen naar de Noord-Kraaijertpolder op voorstel van de postmeesters van Veere en Vlissingen. Aan de andere kant van het Sloe stond de Goese postrijder te wachten. Deze reed ver volgens via 's-Heer Arendskerke naar Goes waar het postvalies van Goes werd toege voegd aan de 'generaele maele'. De post rijder reed daarna via Kloetinge en Kapelle naar Yersekendam, waar zich het door Le Jeune opgerichte postveer over de Ooster- schelde bevond. De Steenbergse postrijder reed niet verder dan het veer bij Gorishoek in Tholen. Hij gaf daar zijn brievenmaal aan de veerman en ontving of wachtte daar op de Zeeuwse maal. Na ontvangst van het postvalies in de haven van Gorishoek reed hij via Westkerke, Scherpenisse en Poortvliet naar de stad Tholen, waar de Thoolse brieven voor Steenbergen werden opgehaald en de losse brieven uit Goes en/of Walcheren voor Tholen werden afgegeven. Van Tholen ging het over de Eendracht naar Steenbergen waar de brieven werden ge sorteerd tot briefpakketten voor de steden waarmee contracten waren gesloten. Deze briefpakketten werden gebundeld tot malen voor de aansluitende postritten. 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2019 | | pagina 22