De brand van 15 op 16 januari 1967; tekening Frans Maas. Historisch Topografische Atlas Gemeentearchief Vlissingen. ruimte, het neerzetten van een noodwinkel en het verlenen van vergunningen voor de nieuwbouw Op dat moment bleek hoe hecht een ge meenschap kan zijn en ook is als het er werkelijk op aan komt. Vlissingers zijn nuchtere mensen zonder poeha, maar in moeilijke tijden kun je op ze rekenen. School en sport namen in die tijd een be langrijke plaats in. Veel ouders zagen de mogelijkheid hun kind zoals dat genoemd werd door te laten leren. Iets waartoe velen van hen niet de mogelijkheid hadden gekre gen in hun jeugd (mede door crises en oor log). Het paste in het tijdsbeeld van herrij zenis en welvaart. De eerste keuze ging om naar welke middelbare school je zou kun nen. Gymnasium, HBS (RHBS Vlissingen of Willibrord College in Goes voor het katholie ke deel), de MULO of LTS/Huishoudschool. Op de Jacobschool hadden diverse kin deren al extra les gekregen. Met name de Franse les was populair. Eén uur in de week naar ik meen. Met de opgebouwde vocabu laire moest de overgang naar het vervolg onderwijs geruisloos verlopen. Dat was in elk geval de bedoeling. Curieus in de zesde klas was de indeling van de rijen schoolban ken. Beter gezegd, welke kinderen mochten in welke rij plaatsnemen. Die rijen waren in gedeeld naar de richting en keuze van het vervolgonderwijs. Voor de doorstromers naar gymnasium, HBS, MMS, MULO en een aantal rijen voor de theoretische en praktijkgerichte opleidin gen als ambachtsschool en huishoudschool. In die tijd zei men gekscherend de 'spinazie- academie'. Daar werden de meisjes opge leid tot 'keukenprinses' om het gezin en de man des huizes te verzorgen. Het onderwijs was er gericht op vakken als koken, kleding maken, bijhouden van het huishoudboekje, hygiëne, en zo meer. Een onderwijsvorm waar wij ons vandaag weinig of niets meer bij kunnen voorstellen. De verdeling in de klas markeerde de 'intel lectuele' scheidslijn. Die liep dwars door het lokaal. Dat de inschaling niet altijd klopte blijkt wel uit mijn neergaande schoolcarrière. Begonnen in de rij HBS/MULO, ging ik eerst naar de Paulus Mulo. Na een jaar mocht ik mij LTS-er noemen. Zonder enig technisch inzicht, gevoel of affiniteit. Maar zo ging dat. In die tijd boeide sport mij aanzienlijk meer dan school. Daarmee zijn mijn povere schoolresultaten verklaard. Uiteindelijk is alles goed gekomen. Het verenigingsleven in Vlissingen was bloeiend te noemen. Zeker met de komst van sporthal Baskensburg namen de zaal- sport en een vlucht. Handbal, basketbal, volleybal en badminton werden populair. Tot die tijd was het veelal turnen of voetbal. Zelf voetbalde ik bij KSV Walcheren. Onze tegenstanders kwamen allemaal van het eiland Walcheren. Uitwedstrijden gingen op de fiets. Een leider voor en een leider ach ter de groep. Geen gezeur, soms gebeurde het dat als we aankwamen de wedstrijd was afgelast. Dan had je pech en kon je door de regen weer terug fietsen. Na het voetbal maak te ik de overstap naar Walcheren hand- April 2019 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2019 | | pagina 11