Mïfc;1-
len, zoals militaire transporten, kon men
ontheffing krijgen. De blokkade van de
Schelde was wel wat versoepeld, maar dat
gold voornamelijk voor voedseltransporten.
Andere transporten werden streng gecon
troleerd, bijvoorbeeld op grondstoffen voor
de industrie en dergelijke en natuurlijk ook
op wapens of andere contrabande. Soms
bleven er nog maanden aan een stuk sche
pen in de Vlissingse havens liggen. Dat
gebeurde ook met drie Franse koopvaardij
schepen.
Totale afscheiding
Tot een aanval vanuit zee is het gelukkig
nooit gekomen, anders was er van de stad
vermoedelijk niet veel over gebleven. Wel
werd de kust bij Holland nog een tijdje ge
blokkeerd. Ondertussen sleepten de on
derhandelingen in Londen zich voort. Pas
in 1839, negen jaar na het begin van de
onlusten, kwam er een afscheidingsver
drag tot stand. Dat hield een totale schei
ding van noord en zuid in, met onder meer
eerbiediging van de oude landsgrenzen
en de verdeling van de staatsschuld. Ook
kwam er een tractaat voor de Schelde
tot stand; het thans nog steeds beruchte
Scheldeverdrag van 1839, waardoor vrije
doorvaart gewaarborgd werd. In al die tijd
moest er een kostbaar leger in stand ge
houden worden, al zal het wel een beetje
afgeslankt zijn. En duizenden militairen en
schutters leidden een vrij saai en doelloos
leven in kazernes en kampen.
Op het oude kerkhof van Vlissingen (bij
het ADRZ ziekenhuis) herinneren nog en
kele grafstenen aan de gevechten tijdens
de Belgische Opstand. Ondermeer van
Jonkheer Lewe van Aduard, Schout bij
nacht en Kommandant van de 2de defen
sielinie bij Antwerpen. Hij is gesneuveld
op Zijner Majesteits Euridice tijdens een
gevecht in de omgeving van Antwerpen.
Héél opzienbarend en ook wel een beetje
komisch is het dat bijna negentig jaar na
Grafmonument voor Jan Evert Lewe van Aduard in het
park aan de Koudekerkseweg, 2003; foto A. Tanghe.
Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen.
dato de door de Belgen zo verguisde ko
ning Willem de Eerste alsnog gerehabi
liteerd wordt; althans in Gent. Een aantal
Gentenaren vond het hoog tijd om de be
langrijke rol die de vorst heeft gespeeld,
ondermeer de aanleg van het kanaal Gent-
Terneuzen, zichtbaar te maken in de stad.
In opdracht van het comité Willem Bedankt
is er al een kade naar hem vernoemd; de
Koning Willem I-kaai en in de loop van dit
jaar zou er ook nog een levensgroot stand
beeld geplaatst worden op de Bisdomkaai.
Het kan verkeren.
Jan Kaljouw is geboren Souburger, Groot
Abeele. Hij heeft een grote interesse in
heemkunde en genealogie en publiceerde
meerdere artikelen in onder andere De
Wete.
April 2019
21