Mïfc;1- len, zoals militaire transporten, kon men ontheffing krijgen. De blokkade van de Schelde was wel wat versoepeld, maar dat gold voornamelijk voor voedseltransporten. Andere transporten werden streng gecon troleerd, bijvoorbeeld op grondstoffen voor de industrie en dergelijke en natuurlijk ook op wapens of andere contrabande. Soms bleven er nog maanden aan een stuk sche pen in de Vlissingse havens liggen. Dat gebeurde ook met drie Franse koopvaardij schepen. Totale afscheiding Tot een aanval vanuit zee is het gelukkig nooit gekomen, anders was er van de stad vermoedelijk niet veel over gebleven. Wel werd de kust bij Holland nog een tijdje ge blokkeerd. Ondertussen sleepten de on derhandelingen in Londen zich voort. Pas in 1839, negen jaar na het begin van de onlusten, kwam er een afscheidingsver drag tot stand. Dat hield een totale schei ding van noord en zuid in, met onder meer eerbiediging van de oude landsgrenzen en de verdeling van de staatsschuld. Ook kwam er een tractaat voor de Schelde tot stand; het thans nog steeds beruchte Scheldeverdrag van 1839, waardoor vrije doorvaart gewaarborgd werd. In al die tijd moest er een kostbaar leger in stand ge houden worden, al zal het wel een beetje afgeslankt zijn. En duizenden militairen en schutters leidden een vrij saai en doelloos leven in kazernes en kampen. Op het oude kerkhof van Vlissingen (bij het ADRZ ziekenhuis) herinneren nog en kele grafstenen aan de gevechten tijdens de Belgische Opstand. Ondermeer van Jonkheer Lewe van Aduard, Schout bij nacht en Kommandant van de 2de defen sielinie bij Antwerpen. Hij is gesneuveld op Zijner Majesteits Euridice tijdens een gevecht in de omgeving van Antwerpen. Héél opzienbarend en ook wel een beetje komisch is het dat bijna negentig jaar na Grafmonument voor Jan Evert Lewe van Aduard in het park aan de Koudekerkseweg, 2003; foto A. Tanghe. Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen. dato de door de Belgen zo verguisde ko ning Willem de Eerste alsnog gerehabi liteerd wordt; althans in Gent. Een aantal Gentenaren vond het hoog tijd om de be langrijke rol die de vorst heeft gespeeld, ondermeer de aanleg van het kanaal Gent- Terneuzen, zichtbaar te maken in de stad. In opdracht van het comité Willem Bedankt is er al een kade naar hem vernoemd; de Koning Willem I-kaai en in de loop van dit jaar zou er ook nog een levensgroot stand beeld geplaatst worden op de Bisdomkaai. Het kan verkeren. Jan Kaljouw is geboren Souburger, Groot Abeele. Hij heeft een grote interesse in heemkunde en genealogie en publiceerde meerdere artikelen in onder andere De Wete. April 2019 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2019 | | pagina 23