uitgewezen en hadden al hun bezittingen moeten achterlaten. 's Middags vertrok de Hawarden Castle naar Londen met onder anderen de weiger achtige vreemdelingen. Het verdere verloop Einde augustus waren twee schepen on derweg naar Vlissingen, de Manhattan en Braemar Castle. Na een reis van 39 dagen arriveerde op 9 september als eerste de Manhattan, een stoom-/zeilschip van 8000 ton, tot dusver het grootste schip dat Vlissingen had aan gedaan. Aan boord een mini-vreemdelin genlegioen: Amerikanen, Belgen, Duitsers, Fransen, Italianen en nog andere nationali teiten, verder 46 NZASM-ers met gezin plus nog 70 overige Nederlanders. De ontscheping kostte meer tijd dan nor maal, het schip lag erg hoog en door een misverstand had de Maatschappij Zeeland de loopbruggen en trossen opgeborgen. Ook deze keer het gebruikelijke ontvangst ritueel met toespraken, verder was er een telegram van koningin Wilhelmina waarin zij bedankte voor het felicitatietelegram dat zij op haar verjaardag, 31 augustus, uit Madeira had ontvangen. Toen de passagiers eenmaal van boord wa ren, regende het klachten: de Manhattan had paarden vervoerd wat niet bijdroeg aan een frisse atmosfeer. Op de rede van East London waren de passagiers in manden aan boord gehesen, het personeel gedroeg zich onbeschoft, de slaapruimten waren be nauwd en vuil, kortom er was grote onte vredenheid die bijna tot opstand had geleid. Bij een tussenstop op St. Vincent was 1500 kilo vlees ingekocht. Toen dat werd opge diend was het bedorven en werd de steward er mee bekogeld. De scheepsarts greep in: het bedorven vlees werd overboord ge gooid en in plaats daarvan werd soep met vuistgrote meelballen geserveerd maar die werden naar de commandobrug gegooid. Na deze incidenten verbeterde de voeding enigszins maar had nog niet over. Ook de medische verzorging was beneden peil. Een aantal passagiers stuurde dan ook na aankomst in Vlissingen een protest naar de Engelse regering. Prof.Dr. Mansveld, onderwijsinspecteur in Transvaal en eersteklas passagier, vertelde aan journalisten dat hij correct was behan deld. De kapitein was zelfs zo humaan om na het overlijden van een kind de familie de vlag te laten kiezen die de baar moest dek ken, de Nederlandse of Transvaalse en hij was bij de plechtigheid aanwezig. De klachten over de voeding vond Mans veld niet overdreven, althans voor een groot deel van de passagiers, dus de lagere klasse. Het kon ook anders Vijf dagen na de Manhattan was de Brae mar Castle in Vlissingen met 250 NZASM- ers en 250 overige passagiers waaronder een aantal ex-krijgsgevangenen die in Durban aan boord waren gekomen. Zij had den gevangen gezeten op het gevangenis schip Catalonia en waren slecht behandeld. De Braemar Castle lag in East London bijna drie weken op de rede wat protest van de passagiers uitlokte, hen was toegezegd snel naar Europa te worden overgebracht. Om onrust tijdens de reis te voorkomen deelde kapitein J.J.W. Creaghe bij vertrek mee de verdrevenen als passagiers en niet als ge vangenen te beschouwen. Ook weigerde hij Engelse soldaten aan boord te nemen en nam hij klachten serieus. Op een enkele uitzondering na was men over de accommodatie, behandeling en voeding tevreden. Koninginnedag was gevierd met kinderspelen, sport, muziek en zang. Bij aankomst in Vlissingen had Creaghe toegestaan dat handelaren in kle ding, schoeisel en rookwaren aan boord kwamen. Er was nog wel een incident op de wal. Agent van politie 1e klas v. G., had dienst bij de ontscheping maar moest wegens dronkenschap worden afgevoerd. Omdat hij al drie keer eerder dronken was geweest stelde de commissaris van politie aan de burgemeester voor hem terug te stellen tot agent 2e klas. April 2019 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2019 | | pagina 29