T V ICTU i. .IE-LYST, h Wm Jjv de handel in Afrikanen, hoewel dat in som mige piekjaren kon stijgen tot een derde van al het inkomen! De uitreding van een slavenschip week in grote lijnen niet af van de uitreding van ieder ander handelsschip, zij het dat slaven- reizen langer duurden dan de meeste an dere handelsreizen. Maar er waren ook een aantal bijzonderheden. Zo hadden slaven handelaren enorme hoeveelheden vaatwerk nodig om hun handelswaar in op te bergen. In West-Afrika werd ruilhandel bedreven, waarbij uit Europa meegenomen producten werden geruild tegen slaven. Vanwege die ruilhandel hadden slavenhandelaren bij voorbeeld heel veel kleine buskruitvaatjes nodig, maar ook kisten voor flessen sterke drank. Daarvan profiteerden Vlissingse kui pers en kistenmakers. Ook ijzersmeden konden rekenen op extra werk, doordat zij .-V - fy. jl hifddfrurg. 1tj tuur let ScKjl ■Y. Gffipiitm ft f f BoBMhJ mrt Krjpjwr.j ^nvk'liii*"Crr5v(a5C i" NÏUfakrij GedcniDenr iw /-■ - Uit *Ct< ff J-4 J Ce B Sdbeepi- Brood, m F S de ïöo S--"^ Midddk «wij|grj, le^-eren in w<y~ ion. By «od« r>:o C hard Brood aj BT' Wn Brood toe Jc.erïrt pysp owe 1 pwc.^.1 toning \in de Rdtaiing Vi'xi^-pr-Ld tan. Ue i.h hJ. B Rl-.-Mirtie .1 -- Sikkeo Clan 1 ft iSr: Sd. MidirlLr. p Alle wfi gedftiügt FiLLrn dhp> 1™* de SZsivcn HP ASum - t- Afl i JAt» f JÜ *{y ét JÏ tLr Uf Jhungrn vm de ïkXrtrt SiVlTl BSmuTV EtiAIcti StLU-n lailium- Hrwlra I Vittidi, «I Valrn r SjkL in Vtim K StokVncA (AitiFktiI' gt? fi Met-Kjafrn XoUÉj, h 2ü&fctfl fï Ik*!' fan &X"L-fr ui tfcur:^ tt 1 HJBLunif? FkM'-r> i l ïLX- f én~ I r' i -"'J - .W-— rnï ,hk^. "fit /igi - - -■ -* .i-u-v fjbnL ,-*r -m.-* *w> Voorbeeld van bevoorrading van een slavenschip De Welmeenende; met in de kantlijn de leveranciers. Zeeuws Archief, Middelburgse Commercie Compagnie. onder andere de boeien en kettingen produ ceerden om de slaven mee vast te ketenen. Vlissingse leveranciers van etenswaren pro fiteerden mee. In tegenstelling tot Engelse slavenhandelaren, namen de Zeeuwen het voedsel voor de slaven grotendeels mee uit Europa. Hiervoor is al gort genoemd, maar slavenhandelaren verscheepten ook paardenbonen uit Vlissingen. Daarnaast waren er financiële dienstverleners die bij voorbeeld leningen verstrekten of slaven schepen verzekerden. Zo was de Vlissingse houthandelaar Benjamin Cateau verzeke raar van enkele Middelburgse slavensche pen, mogelijk dat hij ook het risico droeg voor Vlissingse slavenreizen. Helaas is het door gebrek aan gegevens niet te achterhalen wie de bemanningsleden van Vlissingse slavenschepen waren, noch wie investeerden in slavenreizen. Het zal slechts gedeeltelijk om Vlissingers zijn ge gaan. Vooral de hogere officieren aan boord van de schepen kwamen waarschijnlijk voor een groot deel uit de stad, of in ieder geval van Walcheren. Bovendien is het vrijwel ze ker dat het grootste deel van de zeelieden die voeren voor Walcherse reders dienstde den op slavenschepen. De investeerders in de reizen kwamen waarschijnlijk mede uit Middelburg, Hollandse steden en zelfs de koloniën. Snouck Hurgronje Louijssen gingen in de late jaren zestig van de acht tiende eeuw bijvoorbeeld actief op zoek naar investeerders in de Zuid-Amerikaanse kolonie Essequibo/Demerara (in het hui dige Guyana). De Amsterdamse koopman Hendrik Coenraad Sander bezat ten tijde van zijn overlijden in 1776 aandelen in de slavenschepen Helena en Sara Henrietta, die voeren voor de Vlissingse slavenhande laar Jan van der Woordt. Het is geen toeval dat deze schepen naar de kolonie Berbice (eveneens in het huidige Guyana) voeren, want dezelfde koopman bezat daar twee plantages. De Vlissingse deelname aan de slavenhan del stimuleerde ook de Europese handel van de stad. De slavenschepen zelf waren bijvoorbeeld gebouwd met onder andere hout en hennep uit het Oostzeegebied. 6 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2019 | | pagina 8