muZEEumnieuws
Karen Kroese
De Tweede Wereldoorlog door de ogen
van een kind
Te zien in het muZEEum, met gratis
familiegidsje
Hoe is het om als kind op te groeien in
een stad, een land in oorlog? De expositie
'Bezetting verbeeld, WOII door de ogen van
Cees van der Burght' in het Zeeuws mari
tiem muZEEum laat dat goed zien. Het was
verschrikkelijk, maar de oorlog had ook
spannende kanten voor een jongen van
acht.
'De oorlog begon op vrijdag, en zaterdag
stortte er al een vliegtuig neer in de Verkuijl
Quakkelaarstraat, een paar honderd meter
van ons huis', zegt Cees van der Burght in
een interview. 'Van naar school gaan kwam
het in die dagen niet veel. Wat ze daar te
vertellen hadden was ongetwijfeld heel be
langrijk en vol goede bedoelingen. Maar
Illustratie C. van der Burght.
(Historisch Topografische Atlas)
wat er om me heen gebeurde, maakte veel
meer indruk op me, zodat ik het meren
deel van de tijd tussen de puinhopen zat te
schetsen.'
Voorrecht
Het tekentalent van Cees van der Burght
werd op de lagere school al vroeg opge
merkt, maar in het naoorlogse Vlissingen
zat niemand te wachten op een kunste
naar. Het was de tijd van de wederopbouw
en er was werk aan de winkel. Dankzij zijn
moeder heeft Cees toch lessen kunnen krij
gen bij de Vlissingse kunstenaar Gerard
Jacobs. De toen al oudere Jacobs gaf Van
der Burght op een gedegen en disciplinaire
manier les. Elke week moest Cees werk in
leveren. 'Als ik een keer met lege handen
kwam, dan was het meteen "Ceesje, je bent
weer lui geweest". En dat kon ik mij niet
permitteren, want het was een voorrecht
om bij hem in de leer te zijn'.
Tot in detail nauwkeurig
Leven als kunstenaar was in die dagen vrij
wel onmogelijk. Cees moest een vak leren.
Hij werd uiteindelijk technische illustrator
bij de luchtmacht. In zijn vrije tijd werkte
hij zijn hele leven verder de schetsen uit die
hij tijdens de oorlogsperiode had gemaakt.
Daarbij was hij zeker niet lui. Alles is opge
meten en tot in het kleinste detail op schaal
nagetekend. Hij ging weken meten in het
oorlogsmuseum in Overloon, want daar
stonden de wrakken van de landingsvaar
tuigen. Soms maakte hij ter voorbereiding
op een schilderij eerst een schaalmodel.
Voor de technische tekeningen van de bun
kers op Walcheren (ook te zien op de expo
sitie) werden vakanties en vrije tijd volledig
opgeofferd.
Artistieke vrijheden permitteerde hij zich
nauwelijks, behalve bij sommige houts-
Oktober 2019
31