muZEEumnieuws Karen Kroese De Tweede Wereldoorlog door de ogen van een kind Te zien in het muZEEum, met gratis familiegidsje Hoe is het om als kind op te groeien in een stad, een land in oorlog? De expositie 'Bezetting verbeeld, WOII door de ogen van Cees van der Burght' in het Zeeuws mari tiem muZEEum laat dat goed zien. Het was verschrikkelijk, maar de oorlog had ook spannende kanten voor een jongen van acht. 'De oorlog begon op vrijdag, en zaterdag stortte er al een vliegtuig neer in de Verkuijl Quakkelaarstraat, een paar honderd meter van ons huis', zegt Cees van der Burght in een interview. 'Van naar school gaan kwam het in die dagen niet veel. Wat ze daar te vertellen hadden was ongetwijfeld heel be langrijk en vol goede bedoelingen. Maar Illustratie C. van der Burght. (Historisch Topografische Atlas) wat er om me heen gebeurde, maakte veel meer indruk op me, zodat ik het meren deel van de tijd tussen de puinhopen zat te schetsen.' Voorrecht Het tekentalent van Cees van der Burght werd op de lagere school al vroeg opge merkt, maar in het naoorlogse Vlissingen zat niemand te wachten op een kunste naar. Het was de tijd van de wederopbouw en er was werk aan de winkel. Dankzij zijn moeder heeft Cees toch lessen kunnen krij gen bij de Vlissingse kunstenaar Gerard Jacobs. De toen al oudere Jacobs gaf Van der Burght op een gedegen en disciplinaire manier les. Elke week moest Cees werk in leveren. 'Als ik een keer met lege handen kwam, dan was het meteen "Ceesje, je bent weer lui geweest". En dat kon ik mij niet permitteren, want het was een voorrecht om bij hem in de leer te zijn'. Tot in detail nauwkeurig Leven als kunstenaar was in die dagen vrij wel onmogelijk. Cees moest een vak leren. Hij werd uiteindelijk technische illustrator bij de luchtmacht. In zijn vrije tijd werkte hij zijn hele leven verder de schetsen uit die hij tijdens de oorlogsperiode had gemaakt. Daarbij was hij zeker niet lui. Alles is opge meten en tot in het kleinste detail op schaal nagetekend. Hij ging weken meten in het oorlogsmuseum in Overloon, want daar stonden de wrakken van de landingsvaar tuigen. Soms maakte hij ter voorbereiding op een schilderij eerst een schaalmodel. Voor de technische tekeningen van de bun kers op Walcheren (ook te zien op de expo sitie) werden vakanties en vrije tijd volledig opgeofferd. Artistieke vrijheden permitteerde hij zich nauwelijks, behalve bij sommige houts- Oktober 2019 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2019 | | pagina 35